søndag 15. september 2019

Guys and Dolls - en samlepost :)


Guys and Dolls

For noen år siden så jeg Guys and Dolls på Oslo Nye Teater og mens det egentlig ikke gjorde så veldig sterkt inntrykk, husker jeg at jeg likte begynnelsen da det var en jazzy og skikkelig stilfull koreografi som virkelig appellerte. Jeg husker også at jeg koste meg og at jeg egentlig aldri trengte noe innmari minneverdig eller fantastisk, men at noe som underholdt der og da var tilfredsstillende nok.
Og tilfredsstillende nok er vel i grunnen en god beskrivelse av Guys and Dolls generelt sett for det er ikke en musikal som slår til med den mest originale eller unike historien og heller ikke en virkelig rørende musikal, men det ER sjarmerende. Og man har karakterer som det er lett å like, en historie som jeg kanskje ikke husker så mye av nå, men som likevel engasjerer passelig mye underveis og rett og slett en gjennomført fornøyelig appell.
Dessuten er det noen sanger i denne musikalen som jeg liker svært godt og det er de sangene jeg denne uka har anledning til å dele med dere. Disse sangene underbygger en musikal som fenger og som man blir glad av.
Så la oss reise til New York og en verden med gangstere og gamblere og et høyt spill som løser seg til slutt. La oss gi oss hen til en musikal med fine sanger og en aura av stil og kulhet.
La oss kaste terningen og satse alt på en musikal som handler om mye forskjellig, men så kulminerer alt i en historie om kjærlighet fordi det er så selvfølgelig at det gjør det og i dette tilfellet også ganske riktig.
Og alt dette er en lang måte å si at ukas musikal er Guys and Dolls.  
*
Sangen jeg liker best fra Guys and Dolls er Luck be a lady, her fremført brilliant av Frank Sinatra:



Videre liker jeg Adelaide's Lament ganske godt, den er artig og fornøyelig:




Og jeg liker Love's not a game fra Crazy Ex-Girlfriend, som er tydelig inspirert av musikken i Guys and Dolls:



Og det var det jeg følte for å dele denne uka :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...