søndag 21. mars 2021

Merrily we roll along - en samlepost :)

 

Merrily we roll along


Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily we roll along så er dette likevel tilfelle og det i en musikal som forteller om vennskap, komponister og hva man ofrer på veien når man blir en suksess. Og jeg syns dette grepet er interessant og en original vri, som også gjør en historie som i seg selv ikke er så unik bedre.

I alle fall har jeg lyttet litt til denne musikalen i det siste fordi jeg elsker musikalene til Stephen Sondheim og har hatt lyst til å bli bedre kjent med de musikalene hans som jeg ikke kjenner så godt. For man kan jo bare lytte til Sweeney Todd, Into the Woods og Company i det uendelige, men Sondheim er så mye mer og Merrily we roll along er en veldig fin musikal det og.

Jeg liker i alle fall flere av melodiene her, jeg liker stemningen og ja, det er mye som er fint med Merrily we roll along (som for øvrig er en tittel jeg liker fordi den i seg selv er veldig melodisk og sjarmerende). Og det er noe sterkt med en historie der man vet hva som kommer og derfor nok ikke kan unngå å bli litt påvirket av det som er musikalens slutt, men samtidig historiens begynnelse. Jeg syns det er noe veldig besnærende med denne musikalen rett og slett sånn sett.

Så ja, la oss gi oss hen til en musikal som fortelles feil vei, men som gjør mye som er alt annet enn feil underveis. La oss lytte til sanger som i et spesifikt eksempel visstnok er det mest selvbiografiske Sondheim har skrevet og la oss dele øyeblikk mens vi «merrily roll»-er av gårde.

*

En veldig kul sang som har en ganske interessant melodi er Franklin Shepard Inc., som man kan se her:



Hvorfor en video som inneholder Jeremy Jordan fokuserer særlig mye på Darren Criss tittelmessig sett vet jeg ikke, men jeg vet at jeg liker Opening Doors:


Sist, men ikke minst så er Our Time en skikkelig fin sang, som er fantastisk fremført av flinke folk:


Og det er det jeg ønsket å dele med dere denne uka :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...