søndag 14. mars 2021

Candide - en samlepost :)

 

Candide


Siden jeg føler for å være skikkelig kultivert og elegant, så er denne ukas musikal en operette; da mer spesifikt Candide. For jeg skulle gjerne sett og kjent flere operetter og på jakt etter noe som ville ha litt av sjarmen til Gilbert & Sullivan, kom jeg over Candide, som jeg har lytta litt til i det siste. Og jeg liker mye av musikken i Candide, det er musikk som er fengende og fornøyelig nok og som fremføres av vokalister som må være særdeles dyktige i og med at sangene beveger seg opp mot det mer operatiske mye av tiden.

Med det sagt så har jeg prøvd å lese synopsis for Candide flere ganger og jeg blir ikke helt klok på plottet her, rent utover at det virker som det handler om en naiv optimist som opplever alt mulig kjipt og likevel holder på naivitet og optimisme til siste slutt og som bare mister litt av håpet i slutten av andre akt, men selv da er forholdsvis håpefull. Jeg vet ellers at Candide er basert på en bok av Voltaire som var ment veldig satirisk og jeg går ut ifra at det er en viss satire i operetten med, bare at jeg er litt for lite smart til å skjønne hva som er ment mer seriøst og hva som er bare tull.

Og greia med Candide er at jeg egentlig ikke bryr meg så mye om historien eller karakterene for den saks skyld, det essensielle er at jeg liker disse melodiene. De er ofte veldig glade og også ganske vittige og de kler en operette som jeg ikke helt forstår meg på, men som det har vært fint å lære litt å kjenne likevel.

*

Denne sangen er fornøyelig og smart og heter Bon Voyage:


Her er en sjarmerende og smått lærerik sang kalt Best of all possible worlds:


Og Glitter and be Gay viser hvorfor Kristin Chenoweth er awesome:


Det er tingene jeg følte for å dele denne uka :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...