søndag 8. september 2019

Cabaret - en samlepost :)


Cabaret

For ikke så lenge siden så jeg en Youtube-video om musikalhistorie som fortalte om hvordan musikalfilmer på 50-tallet var litt som superheltfilmer nå; storfilmer som tiltrakk seg et stort publikum på kino. Denne gullalderen tok på mange måter slutt på 60-tallet for jo da, Mary Poppins og Sound of Music var storsuksesser, men mange av musikalene som kom på kino de neste årene lyktes ikke særlig godt. Og med det tatt i betraktning kan det påstås at Cabaret kom akkurat når den burde for jeg tror ikke filmen var en enorm suksess eller noe, men det var en film og en musikal som virkelig viste noe eget. Cabaret føler jeg på mange måter er en musikal for de som ikke liker musikaler og det betyr ikke at den ikke passer for musikalfans, men det er en musikal som virkelig viser en annen vri på hva en musikal kan være og det er ganske kult.
Uansett, her følger vi blant annet den amerikanske forfatteren Clifford Bradshaw og kabaretartisten Sally Bowles i Berlin i 1931 og så handler det om ymse ting og tang i skyggen av nazismens fremvekst. Og alt dette i en musikal som er dypt tankevekkende og viktig, men også fornøyelig og ofte underholdende.
Og jeg liker denne musikalen. Det er ikke blant mine store favoritter, men jeg liker musikken og stemningen; og rammene rundt historien med nattklubben i Berlin og den nazistiske bevegelsen som fosser frem føles dessuten evig-aktuelle.
Dessuten har vi koreografien til Bob Fosse, den jazzy følelsen mellom linjene og sanger som virkelig er supre og dette blir til den musikalen jeg vil dele med dere denne uka.
*
Her er fantastiske Liza Minelli og hennes fremføring av Cabaret:




Her er Kristin Chenoweths finfine versjon av Maybe this time:




Og her er den skremmende og tankevekkende scenen med Tomorrow belongs to me:



Og det er det jeg ville dele i denne omgang :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...