lørdag 23. mars 2019

High School Musical - en samlepost :)



På en måte føles det litt barnslig å ha High School Musical som ukas musikal, ikke minst fordi jeg tenker ganske lite på High School Musical nå. Samtidig så er det en høy nostalgi-faktor her, så vel som sanger som fortsatt den dag i dag sjarmerer og gleder meg og jeg syns det er verdt å feire. For man kan selvsagt heve seg over småteite Disney Channel-musikaler om man vil det, men livet er så mye mer gøy om man gir seg mer hen. I tillegg har ukas musikal i det siste vært en del musikaler som på sett og vis handler litt om showbiz og drømmen om å synge, danse og spille teater og i High School Musikal kretser mye av handlingen rundt en skolemusikal, noe som gjør High School Musikal absolutt aktuell denne uka.
Mer spesifikt vil jeg fokusere på den første High School Musical-filmen denne uka (og eventuelt ta for meg de andre filmene i serien ved en senere anledning), noe jeg satser på at funker fett. Og for alle som bodde under en stein i 2006 da denne filmen hadde premiere på Disney Channel, så er det altså basically Grease møter Romeo og Julie på High School. Og det skjer jo mer og, men man trenger strengt talt ikke vite noe mer om handlingen enn akkurat det (og hvis man ikke vet det heller på forhånd så er storyen fortsatt ganske klar). Selv innser jeg jo at det kanskje ikke bunner så veldig dypt, det innså jeg jo allerede da High School Musical var en helt ny og forfjamsende populær greie, men det er ikke alltid det man trenger. Noen ganger vil man bare underholdes av noe som kanskje er ganske lett og noe overfladisk, men også skikkelig underholdende.
Og på sitt eget vis tror jeg jo også at High School Musical var viktig i og med at det sikkert for en del ungdommer var deres første møte med musikalen som sjanger. Det er litt som med hvordan jeg vet at Grøsserne-bøkene og Lurlene McDaniel-bøkene som jeg elsket som tolvåring ikke strengt talt var stor litteratur, men å fyke gjennom haugevis av disse bøkene hver uke var en stor del av det som gjorde meg til en leser. Og på samme måte viste High School Musical for mange hvor fint og kult det kunne være med folk som brøt ut i sang og dans, noe som kanskje førte dem videre til andre musikaler.
Så kanskje det jeg feirer med ukas musikal er den spede begynnelsen. Hvordan all kjærlighet begynner et sted og hvordan jeg håper de som leser dette og fortsatt kanskje er litt glad i High School Musical legger bort følelsen av at det er litt guilty pleasure og bare tenker at det er lov å like med hele seg om man så vil. For det er mye fin musikk og sjarm her og det vil jeg dele med dere.
*
Denne sangen er en veldig søt og sjarmerende scene, så vel som en fin begynnelse på noe mer:



Ellers liker jeg denne duetten med Sharpay og Ryan ganske godt:




Og ellers er jo dette oppriktig fint fordi det er så fengende og kult, tross et budskap man ikke behøver å ta så veldig seriøst:


Og det er tingene jeg ønsket å dele denne uka :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...