lørdag 16. mars 2019

Chicago - en samlepost :)



Med noen musikaler handler det en del om timingen og Chicago er et godt eksempel på dette. Noen ganger så forstår man ikke helt greia første gang man ser en filmversjon eller lytter til en musikalcd, men så går det noen år og så ser man filmen igjen og er sånn «oi, nå forstår jeg» mens man syns det hele er veldig kult og fengende og det var slik med Chicago; som er en musikal som kanskje ikke er blant mine største favoritter, men som definitivt har mye fint ved seg.
Med Chicago får man jazzy sjarm i massevis og karakterer som ikke nødvendigvis er spesielt sympatiske; men så er det ikke meningen at de skal være det heller. Og man får en dose av 1920-tallet og kvinnelige forbrytere, sleipe advokater og drømmen om oppmerksomhet; alt dette og mere til i en musikal der mye av appellen ligger i hvor stilsikkert det er.
Og dette ser man i filmen, man ser det i oppsetningen jeg så på Oslo Nye Teater for et par år siden og man ser det i hvordan denne musikalen har spilt i lang tid på Broadway, i tillegg til å ha blitt satt opp verden over. For det er takknemlig materiale som underholder, samtidig som det er litt edgy og med passelige doser mørk humor i tillegg.
For min del liker jeg i tillegg mange av sangene her og jeg liker flere tolkninger av sangene i tillegg så det vil nok ikke bli noe problem å finne noe fint å dele her denne uka. God fornøyelse og gi dere hen til Chicago.
*
Den mest kjente sangen fra Chicago vil jeg nok tro at er Cell Block Tango, en sang man kan se i mannlig versjon her underholdende nok:


Videre inneholder Chicago basically én gjennomført sympatisk karakter og det er Amos og han fremfører Mr Cellophane, som er en veldig fin sang:




Her er sist, men ikke minst, det fremste beviset på at Catherine Zeta-Jones var utmerket i Chicago-filmen og det beviset er sangen I can't do it alone:



Og der har vi det jeg ønsket å dele denne uka :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...