lørdag 9. mars 2019

A Chorus Line - en samlepost :)



A Chorus Line er en musikal som fascinerer meg og det mest fordi en del av meg aldri helt har forstått greia. A Chorus Line er nemlig en av de største musikalsuksessene opp igjennom (den vant Pulitzer-prisen for drama, ni priser under Tony Awards og den er en av de lengstgående musikalene på Broadway gjennom tidene) og det til tross for at det ikke egentlig er en ordentlig historie her og den i stil er ganske unik. Og kanskje det er det unike som gjør at en del av meg aldri helt har forstått A Chorus Line for at det er en god musikal er det ingen tvil om, men for meg er det mange andre musikaler som har gjort større inntrykk.
Med det sagt så skjønner jeg likevel at A Chorus Line for mange er en svært viktig musikal og mye av grunnen tror jeg handler om at den er så personlig. Den fokuserer på dansere som bare vil være en del av ensemblet i en musikal og deres historier under en auditionprosess og dette er noe mange kan relatere seg til. Videre er A Chorus Line en musikal som har mange rørende og fine øyeblikk og det er ellers en musikal jeg liker nettopp fordi det er den musikalen moren min alltid nevner først når jeg spør om hva jeg bør ha som ukas musikal. Jeg liker at dette er en musikal moren min (som liker musikaler i ny og ne, men ikke er i nærheten av like fascinert som meg) virkelig er glad i.
Og jeg vet at det er mye fint jeg kan dele i forbindelse med å ha dette som ukas musikal. Fine ting som understreker at nei, jeg forstår ikke denne musikalen fullt ut, men jeg skjønner hvorfor den for mange kan være noe veldig essensielt og det er noe med at noen musikaler skjønner man at er viktige og A Chorus Line er et meget godt eksempel på noe sånt.
*
Sangen fra Chorus Line som jeg liker best er Nothing og jeg liker veldig godt Krysta Rodriguez sin tolkning av denne sangen, noe man kan se her:



Fra en dokumentar om Chorus Line som jeg så for en del år siden var et av de fineste øyeblikkene Jason Tams audition for rollen som Paul fordi han fremførte Pauls monolog så overbevisende:




Og som finfin musikalgeeking har vi Seth Rudetskys analyse av sangen At the Ballet fra Chorus Line:




Og det er det jeg følte for å dele denne uka :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...