lørdag 2. mars 2019

Fame - en samlepost :)


Fame – musikalen

I 1980 kom filmen Fame; en film som det senere har blitt laget en nyversjon av, så vel som en tv-serie på 80-tallet og en musikalversjon. Det er denne musikalversjonen jeg skal skrive om her. I senere tid er ikke Fame-musikalen en jeg tenker så mye på eller lytter så mye til, men på en annen måte er denne musikalen veldig viktig for meg bare fordi Fame var den første gangen jeg så en musikal i London. Siden har jeg sett Wicked, Matilda, Book of Mormon, Lion King og (aller mest episk rent personlig) Hamilton i London, men Fame var først og det gjør den til en del av musikalhistorien for min del. Og da jeg så Fame likte jeg den ganske godt, mye hjulpet av at jeg er veldig glad i den typen historie Fame forteller. Jeg liker historier om folk som brenner for musikk, dans og drama; historiene om de som aller helst vil være en del av musikalene jeg elsker så mye og som går på skoler for å nå disse drømmene. Fame er ingen musikal som i seg selv er virkelig nyskapende eller enormt minneverdig og den har et plott som man har sett fortalt i veldig mange andre filmer og bøker, men det er likevel en musikal jeg tror mange kan relatere seg til og en musikal som for meg ga meg en bit av denne musikalverdenen som alt i tenårene fascinerte meg.
Og når jeg i en periode fremover skal la ukas musikal være musikaler som byr på mye drømmer om rampelyset og slikt føles det fint å begynne her. Begynne med Fame som har mange sanger jeg liker godt og en unik posisjon som den første musikalen jeg så i London. Yay!
*
En sang fra Fame-musikalen som jeg liker ganske godt og som jeg syns er særlig fint fremført her er In LA:



I Fame-filmen er et fint øyeblikk sangen Out here on my own og scenen med denne sangen i nyversjonen av Fame-filmen fra 2009 var det beste med hele nyversjonen:




Og den ikoniske sangen fra Fame er jo sangen Fame, en sang jeg liker særlig godt i musikalen fordi de latinske rytmene gir den noe ekstra:




Og det er det jeg følte for å dele i denne uka :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...