søndag 3. februar 2019

Hadestown - en samlepost :)



I de fleste tilfeller kjenner jeg musikalene jeg tar for meg her ganske godt, men Hadestown er en musikal jeg selv er i ferd med å oppdage. Med det sagt så liker jeg mye av det jeg hører og kommer over når det gjelder Hadestown og det kan godt hende dette vil bli en skikkelig dille etter hvert.
Storyen her er myten om Orpheus og Evrydike fra gresk mytologi, men så er settingen post-apokalyptisk og også delvis inspirert av den store depresjonen. Og på samme måte som historien henter inspirasjon fra ulike tider for å gi en klassisk myte en ny og unik vri, er musikken også noe helt for seg selv. Som sjanger kalles dette folk opera og akkurat hva som menes med det kan jeg ikke sette ord på, men jeg kan si at Hadestown, basert på det jeg har hørt av off Broadway-musikalcden fra 2016, har noe jordnært og upolert ved seg som for meg funker godt og vekker nysgjerrigheten min.
Dette er tidvis veldig fint og det er flinke folk involvert og den følelsen man får av noen ting av at det er laget av folk som virkelig brenner for prosjektet sitt og vil at det skal lykkes og så blir man mer positiv stilt uansett fordi man merker lidenskapen og engasjementet. Et annet interessant aspekt er hvor skremmende aktuell deler av denne musikalen er, noe jeg vil komme nærmere tilbake til etter hvert.
I alle fall er dette en musikal jeg vil oppdage underveis mens jeg deler fine øyeblikk og slikt og jeg gleder meg til denne prosessen. God fornøyelse uansett.
*
Why we build the wall er en virkelig fascinerende sang som bygges underveis, hele sangen er i progresjon hele veien og det føles unikt:



En annen fin sang som her har blitt flott animert er Wait for me:





Ellers er Hey, little Songbird en dyp og uutgrunnelig melodi:





Og det er de tingene jeg tenkte å dele denne uka :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...