lørdag 26. januar 2019

Sister Act - en samlepost :)



I 1992 kom filmen Sister Act, en film jeg fortsatt til gode å se hele av. Jeg har imidlertid sett Sister Act 2 veldig mange ganger. Denne teksten handler ikke om noen av disse filmene, men de er likevel verdt å nevne før man beveger seg over til sakens kjerne som er Sister Act-musikalen som først hadde premiere i 2009 og som jeg skal ha som ukas musikal denne uka.
Som med filmen handler det om Deloris som må gjemme seg for sin voldelige eks-kjæreste med å late som om hun er nonne, noe hun først er særdeles skeptisk til frem til hun blir leder for nonnekoret og gjør dem til en kjempesuksess. Og det er jo mer som skjer og, men der har vi et slags kort synopsis.
Personlig liker jeg ikke denne musikalen først og fremst for historien, men mer fordi musikalcden faktisk har en del ganske fengende sanger som dessuten er flott fremført. Her hjelper det en hel del at musikken er komponert av Alan Menken som er musikken til barndommen min i og med at han sto bak musikken i så mange av Disney-filmene jeg vokste opp med. Alan Menken er skikkelig flink til å skape musikk som fenger og Sister Act-musikalen er i så måte intet unntak.
Og det er ellers mye sjarm her og sympatiske karakterer og det er en ekstra bonus oppi alt sammen. Så ja, det blir fint å dele litt sanger fra denne musikalen denne uka og jeg håper tingene jeg deler vil ende opp med å falle i smak.
*
En sang til å komme i godt humør av er Raise your voice:



Ellers er The life I never led en veldig fin sang som man lett kan relatere seg til:




En av de mest fengende og sjarmerende sangene om morderiske tanker og slikt er nok When I find my baby:




Og fra filmen Sister Act 2 har vi denne scenen som jeg har elsket i over tyve år:



Og det er det jeg ville dele denne uka :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...