lørdag 19. januar 2019

Ernest Shackleton loves me - en samlepost :)



Det er en del av meg som har vært fascinert av denne musikalen lenge før jeg hørte en eneste sang, bare basert på en anmeldelse jeg kom over ved en tilfeldighet for en stund siden, så vel som tittelen som jeg finner litt besnærende. Men nå finnes cd-en fra Ernest Shackleton loves me på Spotify og jeg har lyttet litt og det har gjort meg bare enda mer overbevist om at denne musikalen er noe helt for seg selv.
Dette er en musikal om en singel mor og komponist av musikk til tv-spill som sliter med søvnmangel og så blir hun kontaktet gjennom tiden av utforskeren Ernest Shackleton. Og så blir han inspirert av musikken til den single mora til å dele sitt arktiske eventyr med henne. Og så er det litt diffust visstnok om dette er noe som faktisk skjer eller bare en dagdrøm hun har. Det er slik jeg forstår handlingen ut i fra det jeg har lest om denne musikalen, en musikal jeg ikke har sett eller anser det som særlig sannsynlig at jeg kommer til å få sett. Men det er liksom ikke så farlig at jeg ikke har sett denne musikalen for jeg kjenner musikken og musikken her er faktisk innmari fin og tidvis overraskende episk.
Dessuten synger Val Vigoda, som i tillegg til å spille den kvinnelige hovedrollen også har skrevet sangtekstene og spiller elektrisk fiolin, skikkelig bra og hun har en sånn stemme man får lyst til å lytte mer til og det er jo praktisk for så vidt. Og Wade McCollum som har den mannlige hovedrollen er ganske super han og.
Og greia er at dette kanskje ikke er en ny musikalfavoritt eller en musikal jeg en gang vet massevis om, men jeg liker musikken skikkelig godt og syns det er et fascinerende prosjekt og tidvis er det nok. Yay!
*
Her er begynnelsen på denne musikalens finfine åpningsnummer:


Sangen jeg liker aller best fra Ernest Shackleton loves me er den atmosfæriske og elegante Eye of the Storm:



Og en fin sang som ikke ble del av musikalen, men ble skrevet for den var I Believe, der jeg liker tekst og melodi ganske godt:



Og det er det jeg deler denne uka, sees siden :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...