søndag 13. januar 2019

Grey Gardens - en samlepost :)



Egentlig var planen at ukas musikal skulle være «Bare: a pop Opera», men så ombestemte jeg meg siden den musikalen er for deprimerende. Med det sagt så er det delvis noe deprimerende ved «Grey Gardens» og, men da på en mindre rett-frem måte der det handler mer om at den gir et snev av vemod på slutten, mye fordi man føler at det er en sånn historie som så lett kunne endt annerledes.
Uansett er denne musikalen et fascinerende portrett av karakterene Edith Ewing Bouvier Beale (Big Edie) og Edith Bouvier Beale (Little Edie) som var henholdsvis tante og kusine av Jacqueline Kennedy. Det finnes en dokumentar som denne musikalen er basert på som forteller den sanne historien om hvordan denne moren og datteren gikk fra høy status i en rik og aristokratisk familie til å bli isolert bare de to i et svært hus med alt for mange katter. Og så handler det om deres dysfunksjonelle forhold og slikt og greia er at mens dette, som er en musikal jeg ikke har sett, men bare lyttet til på cd, ikke er en veldig spennende og engasjerende musikal nødvendigvis, så har den en stille intensitet som gjør at man blir ganske nysgjerrig.
I tillegg er noen av sangene her veldig fine og de involverte skuespillerne er skikkelig dyktige og det er jo også fin bonus. Så ja, der har vi ukas musikalplan og så kan det hende jeg deler noe fra Bare i løpet av uka i tillegg som en slags fin bonus.
*
Around the world er den sangen fra Grey Gardens som jeg liker best, godt hjulpet av hvor flott fremført den er av Christine Ebersole :)



En annen sår og vakker sang som har en virkelig fin melodi er Another Winter in a Summer town:




Og en sang jeg elsker fra musikalen Bare er You and I fordi refrenget er sånn ting jeg har på hjernen ganske ofte mange år etter at jeg først hørte det og jeg liker det så godt, det er så søtt og håpefullt og romantisk:



*
Det er tingene jeg følte for å dele i dag. God fornøyelse og så bables vi :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...