lørdag 17. november 2018

Daddy Long Legs - en samlepost :)



Visstnok startet historien om musikalen Daddy Long Legs med en bok, mer spesifikt en bok for unge jenter som ble skrevet i 1912 av Jean Webster og handlet om ungjenta Jerusha Abbott. Hun får i stand en avtale med en anonym eldre mann hun ikke kjenner som tilbyr å betale for utdannelsen hennes mot at hun sender ham brev og skriver om alt sammen fordi han har lest og likt noe hun har skrevet tidligere. Og så gjør hun det og gjennom disse brevene forelsker han seg i henne og så treffes de noen ganger og det oppstår kjærlighet, men det tar noen år før alt oppklares.
Og i moderne tid er det en del med handlingen som føles mer suspekt enn det ville føltes i 1912, men på den tiden var boka en kjempesuksess og på 2000-tallet kom musikalen som forteller den samme historien og som er der jeg kjenner historien fra. For musikken i denne musikalen er faktisk ganske fin. Ikke fantastisk eller eksepsjonell nødvendigvis, men trivelig og med sanger som er fine å ha på i bakgrunnen mens man spiller nettspill eller skriver.
Det positive inntrykket skyldes dessuten i stor grad stemmene til Paul Alexander Nolan og Megan McGinnis som spiller rollene som Jerusha og Daddy Long Legs (personen som støtter henne økonomisk og som hun skriver brev til). I musikalen møter vi kun disse to karakterene og de deler sangene bortimot likt. Og særlig Megan McGinnis sin stemme liker jeg for hun får frem både uskyldigheten og utviklingen hos Jerusha så godt og har en stemme som er innmari pen og klar.
Dessuten er det fine melodier og smarte tekster og det tenkte jeg altså å dele med dere denne uka. God fornøyelse 😊
*
Jeg syns sangen Mr Girl Hater er veldig sjarmerende og kan relatere meg til logikken karakteren Jerusha legger for dagen i teksten:



Megan McGinnis synger veldig pent og jeg liker fremføringen hennes av The Secret of Happiness:




Ellers liker den delen av meg som alltid har drømt om New York og Broadway sangen My Manhattan ganske godt:



Og om man ikke vil lytte til musikk kan man lese blogginnlegg jeg har funnet på nettet om ungdomsbøker som passer om man liker bestemte musikaler :)

*
Da har jeg delt det jeg ville denne uka. God fornøyelse og ha en fortreffelig søndag :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...