søndag 11. november 2018

Aida - en samlepost :)



Noen rister kanskje forvirret på hodet når de hører Aida og andre vil heller spørre «er ikke det en opera da?» Sakens kjerne er likevel at det finnes en musikal kalt Aida, som er basert på operaen. Denne musikalen kom i 2000 og var egentlig tenkt som en ny animert Disney-film før det viste seg at Elton John, som står bar musikken i musikalen, ikke ville lage musikk til en ny animasjonsfilm på det tidspunktet og folk fra Disney foreslo en Broadway-musikal i stedet. Og det ble det og for min del tror jeg det egentlig kledde historien bedre siden den på Broadway kunne være mørkere enn den kunne vært som animasjonsfilm for familien. Det er likevel interessant å tenke på at dette kunne vært en animasjonsfilm og ikke en musikal, det er rart hvordan historien skrives dag for dag og støtt kunne tatt en avstikker i en annen retning.
Og selv likte jeg Aida som musikal veldig godt en periode. Det er ikke en musikal jeg har lyttet til eller tenkt så mye på de siste årene, men en periode var den en skikkelig karolinsk dille for meg og så lyttet jeg støtt og stadig. Og det er veldig fengende musikk her, godt hjulpet av Elton John som del av alt sammen. Dessuten er det en fryktferdelig dramatisk historie om den nubiske prinsessen Aida som blir fanget og slave hos egypterne der det oppstår kjærlighet mellom henne og kapteinen Radames. Og så er det lidenskap og dramatikk og forskjellige slike elementer i en historie jeg ikke skal spoile helt, men det kan nevnes at det ikke ender spesielt trivelig.
Og likevel bryr jeg meg ikke så mye om historien her, litt fordi jeg bare kjenner denne musikalen fra musikalcden og det som sitter igjen etter å ha lyttet til den er musikken og atmosfæren og hvordan det her er skuespillere som synger med en slik intensitet at man bare må gi seg litt hen til det. Så ja, denne uka skal jeg dele litt sanger fra Aida-musikalen her og så kan det kanskje være andre som i en kort periode har det som sin dille.
*
Sangen fra Aida som jeg liker best er Easy as life og særlig når den fremføres av Heather Headley, hvis versjon handler nesten like mye om blikket som om stemmen:



Ellers liker jeg denne sjarmerende og flotte tolkningen av karakteren Amneris  sin sang My strongest suit, her fremført av Ashley Spencer:




Og så har man en god skurkesang med klar Elton John-sk signatur i Another Pyramid:



Og det er det som jeg følte for å dele med glede i denne omgang. God fornøyelse og så er det straks klart for en ny ukas musikal :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...