søndag 28. oktober 2018

Memphis - en samlepost :)



La oss dra tilbake til 50-tallet, rockens tiår og Memphis i USA. Til en hvit DJ med store drømmer om å spille musikken til afro-amerikanske på radio, noe som ikke alle er villige til å akseptere. Det er dette musikalen Memphis handler om og det i en musikal som handler om musikk, kjærlighet, rasisme og å elske en by og en musikksjanger mer enn noe annet.
For min del oppdaget jeg denne musikalen for noen år siden da jeg fant en dvd med en filmet oppsetning av den som jeg koste meg veldig med, mye fordi musikken var så fengende og kul, dessuten likte jeg sangstemmene til de som spilte de ledende rollene veldig godt. Og det er fine sanger her og mens jeg ikke lytter så mye til denne musikalen nå for tiden så er det noe med at når jeg gjør det så blir jeg glad av musikken og stemningen den formidler.
Så vant også denne musikalen Best Musical under Tony Awards 2010 og det med rette fordi dette er en musikal som vil mye og i stor grad får det til og det med musikk som engasjerer, dans som imponerer og karakterer som man blir involvert i og vil vel.
Det er med andre ord mye som er fint med Memphis-musikalen og som gjør at jeg ser frem til å dele noen høydepunkter den kommende uka. Og kanskje vil man føle seg som en ambisiøs og fordomsfri DJ eller en kommende musikalsk stjerne, kanskje ikke. Det spiller ikke så veldig stor rolle egentlig så lenge jeg kan dele musikaløyeblikk som får folk til å smile og det kan jeg jo. Og da kan Memphis, som jeg har gode minner om fra da det var mai 2015 og jeg var på en teatralsk kafé i London der de spilte Memphis-sanger gang på gang, være en brikke i spillet. Yay!
*
Her er Music of my soul med Chad Kimball, en sang han synger, så vel som spiller med sjel og inderlighet:


Someday er ellers en fin sang og det er en sang man blir ganske glad av:




Og så er Memphis lives in me en innmari fin sang som man blir rørt og fascinert av:




Ellers har Sara Bareilles gitt ut ny singel og det er også gledelig og kult:



Og det var det jeg ville dele denne uka, men vi bables og god fornøyelse :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...