søndag 7. oktober 2018

Little Shop of Horrors - en samlepost :)



Det er av og til noe veldig fornøyelig med musikaler som kombinerer det smått blodige og urovekkende med det fengende og humoristiske og et av de fremste eksemplene på en musikal som virkelig får til den balansegangen er Little shop of horrors.
Her møter vi en ond og fæl plante som elsker smaken av blod, en fattig og stakkarslig hovedperson i Seymour og Audrey, kvinnen Seymour elsker. Og så kombineres disse skjebnene i en av de musikalene der filmversjonen og sceneversjonens slutter er svært ulike, men der man uansett nok ikke går ut av salen fylt av et enormt behov for å kjøpe en mystisk plante som kan snakke og er veldig glad i smaken av blod. Det virker generelt sett som om å ha slike planter i det hele tatt er en heller dårlig ide.
Og selv har jeg til gode å se denne musikalen in real life, men jeg har sett filmversjonen og lyttet til musikalcden og det i seg selv er ganske fint. For dette er ikke blant mine største musikalfavoritter, men det er likevel en musikal som jeg syns er artig og kul og den appellerer til den delen av meg som liker det litt småskumle og urovekkende.
Så ja, her har du planter og blod og svært fengende melodier som det svinger av. Du har kjærlighet og en ond tannlege og du har visse Science Fiction-elementer som en finfin bonus.
Og jeg vet ikke helt hva mer jeg føler for å si utenom at jeg ser frem til å dele noen høydepunkter gjennom uka som kommer. God fornøyelse!
*
Little shop of Horrors-filmen har øyeblikk der Steve Martin gjør alt ut av sanger om onde tannleger:


Mens Ellen Greene på sin side stråler i Somewhere that's Green:


Og så finnes det herlig musikalnerdete lister over "gode" musikalskurker (med gode i parentes fordi de slett ikke er gode, men de har "funker fett i musikalen de er del av"-faktoren til gangs:




Og så er det kult at filmversjonen fra 80-tallet har to slutter, en temmelig god og en virkelig fæl og dette er den fæle slutten der alt går til helvete på ganske underholdende vis:



*

Og det er det jeg følte for å dele denne uka, men vi bables igjen før du vet ord av det. Ha en finfin søndag :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...