søndag 14. oktober 2018

Jekyll and Hyde - en samlepost :)



Dr. Jekyll og Mr. Hyde er et veldig fascinerende premiss som har inspirert flere filmer og ymse fortellinger basert på boka; en bok jeg innbiller meg at jeg har lest, men det er i så fall så lenge siden at jeg ikke husker sikkert. Og så finnes det altså, selvsagt, en musikalversjon og det er den som er tema for denne teksten.
Jekyll & Hyde-musikalen er løst basert på boka og er en musikal det skal innrømmes at jeg ikke lytter til så ofte. De gangene jeg lytter angrer jeg dog aldri, men generelt sett så føles denne musikalen for meg litt for klassisk og det til tross for at den faktisk hadde original premiere i 1997, noe som faktisk ikke er så lenge siden. Men den føles eldre og kanskje er det på grunn av settingen som er sent på 1800-tallet så vidt meg bekjent eller fordi musikken har mer til felles med eldre musikaler enn nyere og mer ungdommelige.
Og samtidig, som nevnt så angrer jeg aldri når jeg lytter til musikken her for det er veldig flott arrangert musikk med interessante og besnærende melodier med en selsom eleganse. Og det er supert fremført på musikalcden, samtidig som det er en viss underholdningsverdi i den live-filmede versjonen med WTF-casting i form av David Hasselhoff i hovedrollen.
Ellers så er historien her en så sterk og interessant historie at man blir inspirert uansett fordi det er en slags påminnelse om at det finnes et mørke i oss alle og at vi alle har en iboende dualitet, noe som er verdt å huske på. Og kampen mellom det gode og det onde er alltid interessant tematikk og vi får bare håpe at det gode vinner til tross for stemningsfull oktober rundt oss der mørke kvelder forteller eventyr om spøkelser og skremsler.
*
En underholdende og fascinerende ting er Confrontation der Jekyll og Hyde har en duett, dvs. har skuespilleren en duett med seg selv. I dette tilfellet fremføres denne duetten av David Hasselhoff unikt nok:

'

This is the moment er ellers en flott sang og her blir den fremført på Stjernekamp av Adam Douglas:




Og så er det veldig fint når Lea Salonga synger Someone like you fra musikalen:



Og det var det jeg hadde å dele denne uka, god fornøyelse!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...