søndag 16. september 2018

The Producers - en samlepost :)



Den musikalen som har vunnet flest Tony Awards er faktisk The Producers og jeg skjønner ikke helt hvorfor. Med det sags så skjønner jeg at dette er en musikal mange liker og jeg syns jo dette er ganske moro selv. Dessuten er et morsomt stykke fakta at jeg så både The Producers OG We will rock you på studietur til London høsten 2005 før begge disse musikalene ble satt opp i Oslo 2011, noe jeg fortsatt syns er en artig tilfeldighet.
Nok om det. The Producers er en ganske artig og underholdende musikal om et produsentpar som beslutter å gå inn for å sette opp en musikal som flopper totalt fordi de finner ut at de på den måten vil tjene mer penger enn med en suksess av ymse grunner. Og så går denne planen skeis da musikalen deres «Springtime for Hitler» viser seg å bli en skikkelig suksess. The Producers handler også om mer enn dette, men her har jeg samlet essensen.
Og for meg er ikke dette en av mine største musikalfavoritter, men det er fortsatt en musikal jeg liker, godt hjulpet av de kule karakterene (der Leo Bloom er min favoritt), den sprudlende stemningen og sanger det er lett å like (som «I wanna be a Producer» som et godt eksempel). I tillegg er det jo en artig og kreativ historie og det er også ganske kjekt.
I det hele tatt er dette en musikal med mye fint ved seg som de fleste kan finne i alle fall litt underholdning i. Og det er også et tilfelle der man først fikk Mel Brooks (fun fact: han deler bursdag med meg, 28. juni, bare at Mel Brooks er ganske mange år eldre) filmversjon fra 1967 som ikke er en klassisk musikal, men har musikalske øyeblikk. Deretter kom scenemusikalen i 2001 før filmen basert på denne musikalversjonen kom i 2005. Med andre ord er dette en musikal som i det minste er en verden av fun facts for min del og det er jo ikke verst bare det 😊
*
Scenen med "Betrayed" i The Producers, her fremført av Nathan Lane, er fantastisk og svært underholdende:



Videre er "I wanna be a producer" en veldig fornøyelig sang og jeg liker Matthew Brodericks tolkning av den:




En super ting som IKKE er hentet fra The Producers, men som jeg føler er litt i samme stil som sangen "Prisoners of love" fra The Producers, er denne fantastiske scenen fra Paddington 2 (fjorårets beste film etter min mening):



Og hvis man vil lese noe interessant og grundig om Phantom of the Opera på Folketeateret er ellers også det alltids en mulighet ;)
*
Da er dette innlegget klart. I morgen er det klart for en ny ukas musikal som også vil bevege seg i et noenlunde humoristisk landskap. Dessuten er det klart for en uke med veldig mye positivt ved seg, en uke som blir riktig episk rett og slett =D


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...