søndag 5. august 2018

Spelemann på taket - en samlepost :)



Jeg tenkte at det var på tide å ta noen mer klassiske musikaler en periode, blant annet for å øke sannsynligheten for at det er musikaler flere enn jeg har hørt om. I forbindelse med det er ukas musikal Spelemann på taket. Selv liker jeg denne musikalen til tross for at en del av meg syns den er noe overvurdert (og at det var litt unødvendig at den ble satt opp i Oslo både i 2007 og 2014) og appellen ligger i at dette er en fin historie som også er sår og nostalgisk og på mange måter viktig. Og mens det finnes andre musikaler jeg skulle ønske ble trukket frem oftere når folk skal peke på en musikal som viser hvor lite overfladisk musikaler kan være, så er det viktige og essensielle med Spelemann på taket likevel veldig åpenbart sånn jeg ser det.
Dessuten liker jeg noen sanger fra denne musikalen veldig godt og jeg liker atmosfæren og hvordan det er mange litt bittersøte øyeblikk her, samtidig som man likevel føler at det jo er håp her. Håp og tradisjoner og ønsker om å velge sin egen skjebne.
Jeg liker dessuten Tevye som karakter veldig godt, rett og slett fordi han på mange måter er veldig menneskelig og tross alt svært sympatisk selv om man ikke alltid er enig med ham.
Og jeg liker i det hele tatt mye ved Spelemann på taket og gleder meg til å dele det her, dele klipp og slikt som viser enda bedre enn denne teksten hvorfor dette er en musikal som er verdt å kjenne og som på sett og vis som når alt kommer til alt fortjener å bli satt pris på mens man kan få «If I were a rich man» på hjernen og sånt.
*
Her er en fantastisk og original tolkning av If I were a rich man med Katrina Lenk:



Her er den supre filmversjonen av samme sang:



Her er filmversjonen av den supre og artige Matchmaker, Matchmaker:



Og her er en herlig scene fra Under samme tak med Sunrise, Sunset:


Det var noen fine klipp og sånt som passet fint å dele i denne omgang. 
*
Og ellers er det søndag, livet er fint fordi jeg har fått tak i flere bøker og neste uke er uten planer så langt, men vi får se hva som dukker opp :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...