lørdag 11. august 2018

My Fair Lady - en samlepost :)



Basert på teaterstykket Pygmalion, som igjen er inspirert av gresk mytologi, har vi My Fair Lady som et eksempel på en musikal som egentlig er ganske åpen. For mens forskjellige oppsetninger har hatt basically samme story, er det likevel svært mange måter man kan tolke hovedkarakterene Eliza og Dr. Higgins. Her ligger litt av fascinasjonen ved denne musikalen. Med det sagt så var det som først vekket min interesse overfor My Fair Lady Julie Andrews. Mine to favorittskuespillere (og favorittkjendiser i det hele tatt) er Robin Williams og Julie Andrews og sistnevnte synger så nydelig, så nydelig på den klassiske My Fair Lady-cden jeg hadde da jeg var yngre. Julie Andrews sang så man virkelig brydde seg og heiet på Eliza og det var der det begynte. Siden har jeg satt pris på flere sanger for sangenes skyld, noe som har bidratt til at jeg har sett denne musikalen oppsatt på Folketeateret og kost meg mye med det jeg så.
Og dette er en fin musikal. Ikke fantastisk og litt utdatert på noen områder, men likevel smart og klassisk på den beste måten. Dessuten liker jeg altså flere av sangene, jeg liker Eliza som karakter og jeg liker hat-elsk-forholdet man har til Dr. Higgins. Og man får jo lyst til å gi seg hen til ting som «I could have danced all night», synge med for seg selv og lengte etter det som kan gi en selv den samme følelsen; følelsen av at man virkelig kunne danset hele natten og fortsatt ønsket mer.
Ellers liker jeg andre aspekter ved denne musikalen, men jeg klarer ikke å sette ord på dem akkurat nå og det føles heller ikke nødvendig. Det essensielle her er at her har vi en klassisk musikal der jeg kan dele mye fint i uka som kommer. Yay!
*
Den desidert fineste sangen fra My Fair Lady er I could have danced all night og særlig når Julie Andrews synger den:



Ellers er en annen finfin sang Wouldn't it be loverly, som man her kan se nevnte Julie Andrews fremføre:




Og så liker jeg snakkesyngingen til Rex Harrison i I've grown accustomed to her face:



Og om man trenger artig lesestoff finnes det My Fair Lady-orienterte lister :)
*
Ellers er det snart klart for en ny uke, nye muligheter og det blir fint =D Yay!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...