søndag 29. juli 2018

If/Then - en samlepost :)



For hvert valg man tar finnes det et valg man ikke tar og da kan man tidvis lure på hva som ville vært annerledes om man tok det uvalgte valget i stedet. Dette temaet er inspirasjonen bak musikalen If/Then der man følger karakteren Elizabeth som nettopp har flyttet tilbake til New York og leter etter en ny retning i livet da hun får en telefon. Så følger vi henne som henholdsvis Liz om hun ikke tar telefonen og som Beth om hun tar den og så viser If/Then to historier i et på en måte som kunne blitt forvirrende, men som ikke blir det likevel (i alle fall ble det ikke forvirrende i den norske versjonen Tenk Om som jeg koste meg med på Det Norske Teatret for noen få år tilbake).
Og jeg liker denne musikalen for konseptet, et konsept som jo er riktig fascinerende og interessant. Mer enn det handler appellen dog om at denne musikalen klarer å være både rørende og underfundig, tidvis humoristisk og også smart. Det er en musikal som har mye kult ved seg og som jeg likte veldig godt da jeg så den på teater og som jeg også syns har en fin musikalcd, godt hjulpet av at Idina Menzel, som jeg er veldig fan av, har hovedrollen der og hun synger noen skikkelig fine sanger.
Så ja, her er det et besnærende premiss så vel som finfin musikk og gode karakterer og når jeg likevel ikke med sannhet kan si at jeg lytter eller tenker masse på denne musikalen generelt sett handler det ikke om at det er noe galt med den nødvendigvis, det er mer tilfeldig.
På samme måte som så mye er tilfeldig; retningene livet tar, om man vinner eller ikke vinner konkurranser og om denne setningen vil møte på et komma før den fortsetter eller treffer på et punktum i stedet.
I en annen verden kunne det kanskje vært et komma i stedet, men vi er her og her handler livet om hverdag som ikke trenger å føles som hverdag fullt og helt likevel. Og en musikal som fascinerer meg og forhåpentligvis flere innen denne uka er omme.
Beste sang: You learn to live without
*
I denne musikalen er det mange fine sanger, men Learn to live without er den jeg liker best og en sånn sang som jeg syns er veldig nydelig, sår og fascinerende:



En annen fin sang er What the fuck fordi det er et av de tilfellene der banning gjør en sang kulere i stedet for å føles som banning for banningens skyld:



Og så minner selve konseptet bak denne musikalen meg litt om Choose your own adventure-bøker og her er en liste over noen fine slike bøker for voksne :)
*
Ellers er det ikke så mye annet å nevne, men jeg har hatt en fin helg med bibliotek og kinokos og jeg håper uka som kommer blir fin den og :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...