lørdag 14. juli 2018

Everybody's talking about Jamie - en samlepost :)



Basert på en BBC-dokumentar hadde musikalen «Everybody’s talking about Jamie» premiere i 2017 og med det ble verden introdusert for en musikal som i sitt opprinnelsesland, England, har vært en storsuksess. I London går denne musikalen for øyeblikket på West End, det skal komme film og det er utgitt både konseptalbum med britiske kjendiser involvert, så vel som musikalcd med det originale West End-castet. Og for min del spiller det i grunnen ikke så stor rolle om en musikal har hatt suksess eller ei, det viktigste er at jeg liker den, men det er fortsatt relevante nok opplysninger når jeg nå en gang skal skrive om akkurat denne musikalen.
Og her handler det altså om Jamie som er 16 år og drømmer om å bli dragqueen. Og så handler det om mobbing, en far som ikke forstår, en mor som er akkurat så støttende og snill en mor skal være og en venninne som er der i tykt og tynt; sånn i tillegg til budskapet om toleranse og friheten til å være seg selv og sånt selvsagt.
Og for min del så kjenner jeg denne musikalen kun fra musikalcden, en musikalcd jeg syns er veldig sympatisk. Dette er ingen perfekt musikal, jeg føler blant annet at det blir litt for opplagt moral og litt for velmenende om mulig under noen av de senere sangene i musikalen og jeg syns også at noen av sangene faller litt i gjennom generelt sett, men det er en musikal som man har lyst til å like og som det uansett er veldig vanskelig å mislike.
Dessuten er noen av sangene her oppriktig fine, noen er til og med temmelig fengende og det er en sånn stemning her som gjør at bare å lytte til cd-en fyller deg med godt humør og tro på at ting kan løse seg til slutt uansett. Og man vil så gjerne at Jamie skal kunne føle seg helt fri til å være seg selv og det er litt fint å sitte og ville det på vegne av musikalkarakterer og.
Beste sang: And you don’t even know it
*
Den fineste sangen (og den mest fengende få-på-hjernen-sangen) i denne musikalen er definitivt kule og supre Don't even know it:



Spotlight er ellers en sånn sang som er veldig sympatisk og lett å like (selv om jeg liker bedre versjonen på musikalcden enn denne):



Og så er det fascinerende hvor annerledes musikaler kunne vært; noe som på sett og vis er temaet i denne artikkelen om sanger fra musikaler (deriblant Jamie-musikalen jeg har delt ting fra denne uka) som av ymse grunner ble kuttet.
*
Det er det jeg tenkte å dele denne uka og utover det vil jeg ønske alle en fortsatt fin ferie :0) 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...