søndag 26. august 2018

Kristina från Duvemåla - en samlepost :)



Rent subjektivt sett så er Kristina från Duvemåla en musikal jeg syns er fin nok, men ikke blant mine store favoritter. Objektivt sett stiller ting seg dog litt annerledes. Jeg har lest så mange intervjuer med norske musikalskuespillere som har trukket frem dette som en musikal de drømmer om å være med i og det må jo være en grunn til det. Noe med denne musikalen som appellerer så mye til de som driver med musikaler og teater hver dag. Selv tror jeg dette noe er musikken.
Benny og Bjørn fra ABBA er så mye mer enn bare ABBA (og som en forlengelse av det Mamma Mia). De er også skaperne av Chess og så altså Kristina från Duvemåla som hver på sin måte er storslagne og episke musikaler. Og sistnevnte er ukas musikal og som musikal er dette bevis på hvor flotte melodier og tekster Benny og Bjørn kan skape. Mens storyen i Kristina från Duvemåla ikke overbeviser helt sånn jeg ser det, så er musikken et kapittel for seg selv og da gjelder dette både i den engelske versjonen og den enda finere svenske versjonen. Selv syns jeg for eksempel objektivt sett at «Du måste finnas» er en av de aller fineste av ikke bare musikalsanger, men sanger i seg selv. Den er så himla flott og sår og fantastisk og det er i øyeblikk som den sangen jeg tror mye av magien ligger for de som trekker frem Kristina från Duvemåla som drømmeprosjekt, det at musikken og materialet her er så givende og så fullt av nyanser.
Og ellers liker jeg atmosfæren og karakterene og hvordan denne musikalen vil så mye.
Den vil nok til at jeg ser mye kvalitet i denne musikalen på en måte som gjør at mens det fortsatt ikke er blant mine favoritter, så klarer jeg heller ikke å finne noe egentlig å kommentere på. Og det i seg selv er jo verdt noe det og.
Beste sang: Du måste finnas.
*
Her er Helen Sjöholm med Du måste finnas og en av de objektivt sett flotteste tolkningene av en musikalsang EVER, dette er virkelig eksepsjonelt flott:



Ut mot ett hav er også en veldig fin sang, hvis melodi har skikkelig stemning:




Og for en dose skikkelig intensitet og nærmest aggresjon, men samtidig også akk så flott, har vi Aldrig, her fremført av Åsa Bergh:



Ellers er det ikke så mye spennende å nevne, men livet er fint, alt ordner seg og i morgen er det klart for en ny ukas musikal :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...