lørdag 23. juni 2018

Songs for a new world - en samlepost :)



I følge Wikipedia er «Songs for a new world» en abstrakt musikal bestående av en serie sanger som er bundet sammen av temaet «øyeblikket der en beslutning nås». For meg så er det egentlig ikke så relevant hvordan denne musikalen defineres, kanskje litt fordi jeg bare kjenner denne musikalen fra musikalcden, men mer fordi jeg egentlig ikke bryr meg så mye om hva hver av sangene er ment til å handle om siden de har tekster som er såpass åpne at man står helt fri til å dikte inn sin egen historie til dem. Dette er sanger som for meg ellers handler om stemninger og ideer og på sett og vis også begynnelser siden denne musikalen var Jason Robert Browns begynnelse og hans første musikal. Noe som igjen gjør meg veldig takknemlig for at «Songs for a new world» finnes siden jeg er så veldig glad i flere av Jason Robert Browns senere musikaler, musikaler som kanskje ikke ville fantes om ikke denne begynnelsen på alt sammen fantes.
Uansett, «Songs for a new world” er ikke en klassisk musikal på noen måter, men det er en verden av muligheter og mer spesifikt; en verden av sanger som jeg er veldig glad i. Sanger som inspirerer meg og fascinerer meg, sanger som viser en teft for gode melodier som senere har preget Jason Robert Browns senere musikaler som «Parade» og «The last five years» og sanger som er preget av flere musikksjangre, noe som betyr at i denne sangsirkelen finnes det noe for enhver smak.
Og så er det noe med hvor frittstående hver sang er som gjør at denne musikalen, mer enn noen annen, føles litt som en novellesamling i musikalsk form og der ligger mye av appellen, en appell jeg vil dele med dere denne uka mens jeg også deler et utvalg sanger som er supre. Yay!
*
Den sangen jeg liker aller best fra Songs for a new world er definitivt I'm not afraid of anything fordi jeg liker teksten og melodien her så veldig godt:



Audra McDonald er awesome og formidler Stars and the Moon så godt at man virkelig forstår den sangen mer enn man gjorde før:




She cries er ellers en veldig fin sang som blir ekstra spesiell når den fremføres av Jason Robert Brown selv fordi han gir seg helt hen og kombinerer dette med å være episk god på piano:



Her er ellers en fin liste over noens Jason Robert Brown-favoritter :)
*
Og det var det jeg hadde tenkt å dele i denne omgang. Det er ellers ikke så mye spennende å melde, men livet er fint fordi ting ordner seg og i morgen er det klart for en ny ukas musikal.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...