lørdag 30. juni 2018

In the heights - en samlepost :)



Jeg tror det var i 2009, men jeg husker ikke helt sikkert når det var jeg fant In the heights-musikalcden på musikkavdelingen på Hovedbiblioteket. Det var på det tidspunktet en musikal jeg aldri hadde hørt om, men jeg tok med cden hjem og likte det jeg hørte veldig godt siden det føltes virkelig originalt. I Into the heights ble klassisk musikalmusikk blandet med latinske rytmer og hip hop og det var noe jeg aldri hadde hørt før og fascinerte meg veldig. Det som dog er enda mer viktig med alt sammen var hvordan denne musikalen var min introduksjon til Lin-Manuel Miranda som jeg raskt ble fan av (og smått betatt av). Med årene har jeg bare blitt mer og mer fan av Lin-Manuel Miranda, mye takket være Hamilton som er en musikal jeg har obsesset over siden høsten 2015 og som jeg endelig fikk sett på teaterscenen i april. Nå føles det så opplagt å være fan av Lin-Manuel Miranda at det nesten føles rart å tenke på at da jeg først oppdaget In the heights så var han et ukjent navn for meg. Og igjen, In the heights var begynnelsen; In the heights som er en musikal som forteller om Usnavi og et knippe andre karakterer i nabolaget Washington Heights i New York og det i en musikal som jeg ikke først og fremst elsker for storyen, men for hvor full av liv den er.
Det er en nærmest magisk energi og lidenskap i musikalen In the heights og man får så lyst til å gi seg hen til karakterene, musikken og kanskje aller mest atmosfæren som fortsatt føles som noe helt for seg selv. I disse dager lytter jeg strengt talt mer til Hamilton enn In the heights, men når jeg har gjensyn med In the heights så er det som å komme hjem og det er noe uendelig flott med musikaler som gir deg den følelsen.
Dessuten er Lin-Manuel Miranda beundringsverdig dyktig til mye, men for meg er det særlig det fengende elementet som er der han er kongen for musikken hans er så umiddelbar. Det er musikk man får på hjernen, musikk man går rundt og nynner på og musikk som jeg i alle fall alltid kommer i godt humør av å lytte til. I så måte vil denne uka være en fornøyelse for å så gøy det vil være å dele de sangene jeg liker aller best fra denne musikalen; og det mens jeg kjenner på takknemligheten jeg føler over at denne musikalen introduserte meg til et av mine største idoler. Det er veldig fint og In the heights er awesome!
Beste sang: 96 000
*
En veldig fin sang fra In the heights er Breathe fordi den både er fredfull og sår samtidig og da på en veldig fin måte, dessuten fremføres den så flott her av Arielle Jacobs



En sånn sang som er skikkelig sympatisk og som det er veldig lett å like er When you're home som her fremføres av Chris Jackson og Mandy Gonzalez som dessuten har skikkelig god kjemi.




Og så har vi überfengende 96 000 som jeg liker innmari godt og stadig vekk får på hjernen :)




Og så er Chris Jackson super som Benny og særlig under sangen Benny's Dispatch:




Hvis man vil ha variasjon fra fine sanger finnes det ellers karolinske bursdagsorienterte personlighetstester ;)

Og det var det jeg hadde planer om å dele i denne omgang :) God fornøyelse!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...