lørdag 16. juni 2018

Frozen - en samlepost :)



Siden jeg har tatt for meg de andre musikalene som i år er nominert til beste musikal under Tony Awards føltes det riktig å ta for meg Frozen og. Imidlertid er Frozen et tilfelle der jeg, til forskjell fra de andre nominerte, liker filmen musikalen er basert på bedre enn musikalen selv, i alle fall basert på musikalcden som jeg ikke har blitt helt overbevist av. Med det sagt så er det ikke noe galt med Frozen som musikal sånn egentlig. For eksempel er dette en musikal basert på en animasjonsfilm som på mange måter ER veldig Broadway, noe man merker i elementer som hvor mye karakteren Elsa har til felles med Elphaba fra musikalen Wicked og hvordan musikken føles naturlig på en teaterscene. Og for det andre så er orkestreringen på musikalcden flott og vi har også musikalartister som gjør sitt beste med musikalsk materiale som tidvis er oppriktig intrikat. Så når musikalcden likevel ikke har fått meg til å bli henrykt og fascinert handler det kanskje mest om at Frozen som musikal har et problem når det gjelder målgruppe for skal man appellere til barna som har dilla på filmen og kler seg som Elsa og Anna på Halloween og lage noe som er veldig tro mot filmen eller skal man la Frozen på Broadway være litt som The Lion King som gir historien en egen vri som gjør musikalen og filmen til temmelig forskjellige opplevelser? Mens den sofistikerte delen av meg stemmer for det siste er det også en sjanse å ta og i følge det jeg har lest tror jeg Frozen nok har safet litt mer og gjort det så likt som i filmen som mulig; et element som mange kan like, men som også gjør det litt for lett å sammenlikne.
Det som dog ER sikkert er at historien uansett er fascinerende og på mange måter en ganske smart vri på Disney-prinsessefilmsjangeren. I tillegg er det noen nye sanger i musikalen som jeg liker ganske godt og jeg syns også det er øyeblikk her der denne musikalen går mer i dybden på en svært vellykket måte og da sikter jeg aller mest til sangen «Monster». Dessuten kan man irritere seg over hypen rundt Frozen, en hype som tilsynelatende aldri har tenkt å gå over, men det er også verdt å anerkjenne at i filmen, så vel som i musikalen så er hjertet i historien kjærligheten mellom to søstre. Og en del av meg liker veldig godt at Elsa er en klart innadvendt heltinne fordi man ikke ser det så ofte. Det er med andre ord ting å fascineres av selv om jeg nok i enkelte tilfeller her kommer til å trekke frem elementer fra filmen fremfor musikalen og satse på at det er greit.
Let it go og alt det der!
*
Frozen sitt store høydepunkt av sanger er selvsagt "Let it go" som er imponerende godt fremført av Caissie Levy, noe jeg skal dele et klipp av, men som også finnes i mange andre fine versjoner, deriblant denne afrikansk-inspirerte vrien:



Mens Frozen som musikal virker som om det i hovedsak er en familiemusikal så har den en sang som er mørkere og går mer i dybden og det er "Monster":



Og så er Frozen generelt sett noe jeg liker bedre som animasjonsfilm enn musikal så her er "Love is an open door" fra filmen som er en sånn helt herlig scene selv om den gjør at man liker Hans mer enn man er ment å like Hans:


Og når man vil ha pause fra musikalske øyeblikk så kan man leke seg med tekster om Disney-prinsessers personlighetstype :)
*
Da har jeg delt det jeg ville og så blir det snart en ny ukas musikal så god fornøyelse!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...