lørdag 9. juni 2018

Mean Girls - en samlepost :)




Ungdomsfilmen Mean Girls er en sånn film som ble en skikkelig kultfilm etter hvert og det er en film som har mange fans. Personlig syns jeg Mean Girls er en smart og underholdende film, men jeg ble aldri helt overbevist selv, noe som ikke spilte noen som helst rolle da musikalversjonen dukket opp. Jeg var veldig nysgjerrig på denne musikalen i flere måneder før jeg omsider fikk lyttet til musikalcden og konklusjonen nå er at denne musikalen er verdt å lytte til uansett hva slags forhold man har til filmen den er en versjon av.
Uansett, det handler altså om Cady som har vokst opp i Afrika, men som 16-åring flytter til USA der foreldrene hennes egentlig kommer fra og der starter Cady på high school for første gang og så viser det seg å være litt av en jungel det og. Og så handler det om vennskap, å finne seg selv og mye mer i en historie som på sett og vis er en klassisk ungdomshistorie, men som både i filmen og i musikalen blir fortalt på en litt mer sarkastisk og vittig måte som gjør det unikt og gir det en egen vri.
Ellers liker jeg musikalen Mean Girls fordi sangene er fengende, jeg liker hvordan mye av musikken minner meg litt om andre musikaler jeg er fan av som Heathers, jeg liker at de involverte er skikkelig flinke til å synge og sånt og jeg liker at det finnes en sang for alle typer humør her.
Og greit nok, det finnes svakheter ved alle musikaler, i dette tilfellet at tekstene ikke alltid er like smarte og at det av og til virker som om sangene prøver å pakke inn mer tekstlig innhold enn det er plass til, noe som vitner om dårlig planlegging.
Samtidig er det så mye mer jeg liker ved denne musikalcden enn ting jeg misliker og derfor gleder jeg meg til å dele litt sanger og sånt denne uka. God fornøyelse.
Beste sang: I’d rather be me
*
Personlig finner jeg det meste av musikken i Mean Girls-musikalen fornøyelig, men den sangen som definitivt er mest min type humor og som underholder meg mest er nok "Sexy" fordi teksten i denne sangen er så genial:



Mean Girls har også gode skurkesanger som er fantastisk fremført av Taylor Louderman, eksemplifisert i denne James Bond-aktige og strålende sangen "World Burn":



Og min favorittsang fra Mean Girls er definitivt "I'd rather be me" fordi den er et skikkelig anthem om å ikke gå på akkord med seg selv og så er det bare så veldig, veldig fengende og sunget med stil av Barrett Wilbert Weed, hvis stemme er awesome:



Man kan ellers lese tanker om skriveprosessen bak sangene i Mean Girls og det er også interessant :)
*
Og da har jeg delt det jeg følte for i forbindelse med denne musikalen. I morgen er det klart for en ny ukas musikal så hurra for det og så bables vi =D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...