lørdag 26. mai 2018

Newsies - en samlepost :)



I 1992 utga Disney en film kalt Newsies som handlet om en reell avisgutt-streik i 1899. Selv om denne filmen (som jeg selv så for noen år siden og likte ganske godt) ikke var noen stor suksess da den kom så har den fått kult film-status på mange måter i ettertid, godt hjulpet av interessante elementer som at en ung Christian Bale hadde en av hovedrollene i filmen og sånt. Og kanskje denne kult film-statusen var litt av grunnen til at det etter hvert ble vurdert å lage scene-musikal basert på filmen, en musikal som hadde premiere i 2011 og som ble en kjempesuksess. Selv er jeg fortsatt bittelitt bitter over at Newsies som teatermusikal ble filmet live og vist på en del kinoer rundt om i verden, deriblant en kino i Stockholm, men ingen kinoer i Norge selv om jeg spurte pent på Nordisk Film Kinos Facebook-side, men sånt skjer og uansett har jeg kost meg mye med musikalcden.
For Newsies har en musikalcd som er fengende og fin å lytte til, godt hjulpet av at denne musikalen har en del ganske fine sanger. Og riktignok tror jeg nok at denne musikalen inspirerer mer om man faktisk ser den in real life eller bare hører musikken siden dette er en musikal jeg har lest at har veldig flott koreografi og skikkelig store dansenumre, men bare musikken i seg selv er kul den og. Dessuten liker jeg storyen som er papirguttene mot Pulitzer slik at det sånn sett er en slags David mot Goliat-historie der papirguttene er de klare underdogene og de vi selvsagt heier på og jeg liker at dette er en musikal som virkelig handler om samspill og fellesskap og i tillegg rettferdighet og ståpåvilje.
Og så er dette en musikal med musikk av Alan Menken, noe som gjør musikken klassisk Disneysk til tider og det er også en del av sjarmen i en musikal der jeg gleder meg til å dele noen musikalske høydepunkter og kose meg med det.
Beste sanger: Watch what happens og Seize the day
*
Watch what happens er den sangen i Newsies-musikalen som jeg koser meg mest med og kanskje handler det litt om at den er så lett å relatere seg til, særlig hvis man selv liker å skrive siden å skrive på mange måter er hovedtemaet her. Og så er dette flott fremført av Kara Lindsay:



Seize the day er en sånn sang som er full av pågangsmot og engasjement og slike finheter og det gjør dette til en fin sang å lytte til om man vil komme i bedre humør enn man var:



En annen fornøyelig sang fra Newsies er King of New York og dette er ellers et musikalnummer med masse flott dansing:


Og hvis man vil ta artige musikalrelaterte personlighetstester så kan man finne ut hvilken av de nominerte til beste musikal Tony Awards 2018 man er ;)
*
Med det så har jeg delt det jeg tenkte å dele denne uka, håper det var av interesse og god fornøyelse. I morgen (og de to ukene etter den førstkommende uka) tenkte jeg å fokusere på musikaler som er nominert til beste musikal i år. Dette vil i så måte være en god introduksjon til nye musikaler som jeg ikke har sett, men der jeg definitivt kjenner musikalcden godt =D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...