lørdag 19. mai 2018

In Transit - en samlepost :)



Når det et år er flere musikaler som har premiere på Broadway er det umulig for alle av dem å ha like stor suksess og In Transit hadde en ganske kort periode på Broadway. Samtidig så betyr ikke mangel på suksess at en musikal er dårlig og faktisk er dette en musikal jeg liker en hel del. Mens dette ikke er en av mine største favoritter så lytter jeg gjerne til musikalcden på Spotify nettopp fordi dette er ganske så fengende musikk.
Originalt nok er dette den første acapella-musikalen, noe som betyr at de involverte skaper musikken selv uten bruk av instrumenter. Akkurat som i Pitch Perfect-filmene altså. Og på sett og vis kan jeg forstå litt at dette ikke lyktes så sterkt på Broadway for det er kanskje litt for sært og snevert, samtidig som jeg tror dette kan funke skikkelig bra på mindre scener eller på skoler og slikt fordi det har en slags intim atmosfære som for min del gjør musikalcden her til en koselig fornøyelse.
Her fortelles det inter-relaterte historier om mennesker fra New York som reiser via New Yorks gater og t-banesystem og sistnevnte var litt av grunnen til at jeg sjekket ut denne musikalcden i første omgang siden mitt ambisiøse forsøk på å skrive en musikal også hadde t-banen som et viktig element. Utover det mens jeg lyttet til In Transit så likte jeg hvordan den viser at alt henger sammen, et budskap jeg finner noenlunde magisk. Og jeg liker hvordan dette er en musikal der hverken en spesifikk story eller en spesifikk karakter er hovedfokus, i stedet er dette en ensemble-musikal der alle er like essensielle og det føles friskt og interessant.
Ellers syns jeg flere av sangene her er fine, jeg liker atmosfæren og fellesskapet og jeg liker at jeg med å ha dette som ukas musikal kan dele om noen sanger som flere enn meg burde ha sansen for.
Med andre ord er dette en liten, litt sær og tross alt temmelig fin musikal som fortjener en gjennomlytting eller to.
Beste sanger: Deep beneath the city og The Moving Song
*
Som en god åpning av denne musikalen har vi "Deep beneath the city" som er en sang om å være på subway-en, om å være på vei et sted:



Ellers er "Do what I do" en sang som flott beskriver følelsen av å jobbe med noe man egentlig ikke vil jobbe med for å kunne jobbe med det man vil jobbe med og bare å skrive denne setningen forvirrer meg litt, men jeg vet hva jeg mener uansett:




"The Moving Song" er ellers den sangen fra "In Transit" som jeg lytter til mest nettopp fordi det er noe veldig behagelig ved melodien her, en sånn fin flyt som gjør det fint å gi seg hen til:


Og det er det jeg har delt i forbindelse med denne musikalen, god fornøyelse! I morgen er det klart for en ny ukas musikal og den har veldig mange kule sanger og mye sjarm. Og nå er det søndag, livet er fint og her er et fint tre:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...