søndag 13. mai 2018

Company - en samlepost :)



Noen musikaler har en klar historie, andre handler mer om mennesker og stemninger og så kommer historien litt i andre rekke. Company er et eksempel på sistnevnte og mens det er en hovedperson her, Bobby, handler det omtrent like mye om menneskene i livet hans og hvordan det påvirker ham å fylle 35 uten å være bundet til noen mens alle vennene hans er gifte eller forlovede par. Så sånn sett er dette en musikal om både vennskap og kjærlighet samtidig som det er en musikal som er litt som Seinfeld fordi det på mange måter også egentlig ikke handler om noe.
For min del har jeg sett filmede konsertversjoner av Company, men jeg har aldri sett den på teater. Imidlertid har jeg lyttet til musikalcder fra Company og mens dette ikke er blant mine største musikalfavoritter, så er dette en musikal med veldig mange særdeles fine låter.
I så måte er dette et av de tidlige bevisene på at Stephen Sondheim er fantastisk og det viste jeg jo personlig alt før jeg oppdaget Company, men det er like fint med musikaler som kan fungere som påminnelser om episkhet. Og melodiene, så vel som tekstene til Sondheim er alltid så smarte. Det er sofistikert musikk som kanskje mangler nynnbarheten til Lloyd Webber eller det eksepsjonelt fengende med musikken til Lin-Manuel Miranda, men som tar det igjen med å gi deg en fin følelse av å være smart når du lytter til det, noe som jo er en super følelse.
Og i Company kan man føle seg smart samtidig som man humrer over Ladies who lunch eller blir rørt og fascinert av Being alive. Alt dette og mer til i en musikal som er moden og interessant og tidvis nydelig på en ganske sår måte.
Dette er en smart og interessant musikal og jeg gleder meg til å dele noen høydepunkter.
Beste sanger: Being alive, Ladies who lunch og Marry me a little.
*
Marry me a little er veldig fin og temmelig nydelig sunget av Raúl Esparza:


Being Alive er nok både den mest kjente og den flotteste sangen fra Company og Raúl er i siget her og:



Ladies who lunch er ellers fantastisk fordi den kan virke kynisk eller sår eller morsom eller alt sammen om hverandre avhengig av hvordan den fremføres. Uansett så er Patti LuPone her rett og slett fantastisk!



Og Not getting married today er en slags leksjon i å synge en veldig underholdende sang som synges veldig, veldig fort for dette høres nesten slitsomt ut å fremføre. Med det sagt så er dette også veldig kult og artig og Katie Finneran fremfører med bravur:


*
Og det er det jeg tenkte å dele som har med Company å gjøre. Utover det har denne uka handlet om ny praksis (som er kos, pliiis la dette bli jobben min på orntli), Eurovision (jeg gleder meg allerede til neste år), forkjølelse (men den er nok snart borte så det går bra) og Stavern i helgen (paradiset <3). Og så kan man jo lytte til Frozen-musikalcden nå og det er flott!

I morgen er det klart for en ny ukas musikal. Vi bables og god fornøyelse! =D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...