lørdag 24. mars 2018

Once on this Island - en samlepost :)




Det er noen musikaler jeg har visst veldig lite om i veldig mange år og Once on this Island var en slik musikal. Imidlertid har jeg lenge kjent til og likt én sang fra denne musikalen og det er Waiting for life. Og det var interesse overfor den nye tolkningen av denne sangen i den nyeste Broadway-oppsetningen av denne musikalen som nok begynte det som nå har blitt en dille fordi jeg nå lytter til musikk fra Once on this Island nesten hver dag. For Waiting for life er jo veldig fin, men det er så mange flere sanger fra denne musikalen som er elsk og som har gjort meg til skikkelig fan.
Uansett. Denne musikalen handler om liv og død og kjærlighet og sånt og har en sånn magisk og fabel-aktig historie som blander eventyr og mytologi på en måte som riktig fascinerer meg. Jeg har ikke tenkt å oppsummere historien skikkelig, men det handler om Ti Moune og i henne, som med flere her, skapes en svært fin karakter. Og så er det så atmosfærisk og med musikk som har noe rytmisk og karibisk ved seg som gjør at det føles annerledes og nyskapende.
Videre liker jeg altså sangene her og hvordan de alle har noe fascinerende ved seg som gjør dem verdt å lytte til. Og jeg liker hvordan denne historien fortelles og hvordan det er en fin introduksjon til haitisk mytologi, sånn i tillegg til å være en historie full av sjarm og personlighet, men også sårhet og alvor. Det er rett og slett veldig, veldig fint så dillaen min for tiden når det gjelder musikken føles fullt forståelig.
Og så er det superflinke folk på den nye musikalcden. Vi har Hailey Kilgore som er 19 år og har hovedrollen som Ti Moune og hun synger fantastisk. Og så er det Lea Salonga og Norm Lewis og så spenner musikken fra det glade og entusiastiske til det følelsesfylte der man blir rørt og fascinert og alt er magisk og skjørt.
Og jeg merker at jeg har litt problemer med å skrive om ting jeg har dilla på, men for tiden syns jeg denne musikalen er helt topp, på samme måte som jeg syns det er det stikk motsatte av helt topp at musikalcden fra den nye Broadway-produksjonen enda ikke er tilgjengelig på Spotify, noe som betyr at det jammen meg er fint at denne musikalcden finnes på Youtube siden jeg trenger å lytte til denne musikalen nå. Trenger det og håper at det å ha dette som ukas musikal gjør at andre føler de trenger å lytte i vei de og.
For det er skikkelig fin musikk. Yay!
Beste sanger: Waiting for life og Forever Yours
*
Denne sangen er jeg veldig glad i:


Denne sangen er ganske skjønn:



Denne sangen er super:


Og hvis man vil kose seg med noe annet så er et alternativ Sondheim/Lloyd Webber-spilleliste i forbindelse med at de begge hadde bursdag 22. mars og et annet alternativ karolinsk påskekrim :)
*
Takk for oppmerksomheten og god påske. I morgen kommer en ny ukas musikal som passer godt i påsken så yay =D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...