søndag 18. mars 2018

Hairspray - en samlepost :)



Noen musikaler er mer fornøyelige enn andre og mens Hairspray ikke er blant mine største musikalfavoritter, så er det en musikal jeg blir glad av. Og hvordan man kan bli noe annet enn glad og tilfreds av denne musikalen er et oppriktig mysterium for dette er en musikal som sprudler av positiv energi og overskudd. Rett og slett skikkelig kos er denne musikalen, samtidig som den ikke skyr unna viktige temaer som å vise viktigheten av å ikke dømme andre på grunn av vekt eller hudfarge fordi vi alle fortjener de samme rettighetene. Og når Hairspray tar opp viktige ting så funker det fordi det er en såpass glad musikal som aldri tar seg selv for seriøst.
Videre er Tracy Turnblad en fantastisk hovedperson fordi hun er en positiv, entusiastisk og omtenksom person som aldri gir opp og alltid ser muligheter fremfor utfordringer. Jeg kan kjenne meg litt igjen i Tracy til dels og det liker jeg, på samme måte som jeg liker at man alltid heier på Tracy og vil henne vel. Videre er det andre gode karakterer her og mer enn det så er dette en musikal med svært fengende musikk og mye som også er så fengende at man lett får det på hjernen, men uten å irritere seg for mye over det, i stedet føles det mer fint.
Det er altså mye å like ved denne musikalen, en musikal jeg personlig i første omgang ble kjent med på grunn av filmversjonen fra 2007. Senere fant jeg ut at denne filmen var basert på scene-musikalen som igjen var basert på en film fra 80-tallet som ikke var musikal (og der Ricki Lake faktisk spilte hovedrollen) og på den måten er dette litt samme utvikling som med The Producers som også var film og så musikal på teater og så film basert på musikalversjonen igjen. Jeg syns det er litt fascinerende med en sånn utviklingskurve. Uansett husker jeg at jeg koste meg veldig med filmen fra 2007 og jeg regner nok med at det vil være vel så mye kos å dele Hairspray-relaterte finheter denne uka. Hairspray er altså kul og stilfull og en virkelig sjarmerende musikal så hurra for det.

Beste sanger: I can hear the bells og Good morning Baltimore
*
Denne sangen er til å bli veldig glad av:


Denne sangen er søt og sånt:


Denne sangen fungerer utenfor musikalkonteksten:


Og denne listen er awesome:

*
Og da har jeg delt det jeg ville denne uka. Neste uke er det klart for en ny ukas musikal og frem til da håper jeg alle får en veldig trivelig søndag :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...