lørdag 10. mars 2018

Hair - en samlepost:)



Hair har aldri vært en musikal jeg har hatt noe spesielt sterkt forhold til, men med det sagt så er det likevel en musikal som jeg absolutt syns er viktig og relevant, mye fordi den dypest sett handler om engasjement. I en musikal som ikke strengt talt har så mye handling, så er det som likevel binder alt sammen engasjement og tro på kjærligheten og mens verden har endret seg mye siden 60-tallet fortsetter engasjement å være noe av det viktigste man kan ha. Og ellers er Hair en unik musikal fordi den speilet sin samtid på en måte som da Hair kom for femti års tid siden fortsatt var veldig unikt. For musikalen var så visst en svært etablert sjanger på den tiden, men rockemusikaler og musikaler som handlet om den tiden da den ble skapt, det var en veldig ny greie der Hair var i teten. Det er slike aspekter som gjør at man kan tenke Hair og bare se for seg hippienostalgi mens sakens kjerne er at Hair ER dette, men også ganske mye mer.
Så ja, jeg ser absolutt viktigheten av Hair som musikal og mens det fortsatt ikke er blant mine favoritter, så er det en musikal som for meg også handler om samspill og atmosfære for i Hair flyter sangene sammen og mens den delen av meg som leter etter et narrativ i alt sliter litt, er det en annen del av meg som liker flyten fordi det gjør at det føles annerledes, det føles som en musikal som vil gi deg en annen følelse enn mange andre musikaler og det med en historie full av samspill, engasjement og et ønske om en bedre og mer fredelig verden (og det er alltid nok kaos i verden uansett til at et ønske om en mer fredelig verden er et ønske det er meget lett å forstå). Dessuten er det noen ganske fengende sanger her og det er også kjekt.
Og musikaler man kanskje ikke har det næreste forholdet til rent personlig fortjener også å få være ukas musikal, sånn er det bare og i denne omgang er det altså klart for Hair.
Beste sanger: Aquarius
*
Her har vi den nok mest kjente låta fra Hair:


Dette er den mest såre sangen i Hair sånn jeg ser det:


Dette er Hair møter Crosswalk the Musical og svært underholdende:


Og her er en fin liste over rockemusikaler :)
*
Da har jeg delt det jeg følte for å dele i denne omgang og i morgen er det klart for en ny ukas musikal :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...