lørdag 27. januar 2018

Dogfight - en samlepost :)


Det er noen musikaler der storyen ikke interesserer meg noe særlig. Dogfight er et godt eksempel på det, men også et eksempel på at manglende interesse for en musikals story ikke nødvendigvis betyr at musikalen ikke fascinerer. For min del er nemlig Dogfight fascinerende nok, nettopp fordi det er en musikal jeg liker innmari godt å lytte til fordi musikken er så oppriktig fengende og sympatisk.
Dette er ellers en av de første musikalene til suksessduoen Pasek & Paul og en musikal so absolutt viser spennet denne duoen har. Fra musikken her som bærer preg av 60-tallssettingen i musikalen til den mer moderne og mer poporienterte musikken i Dear Evan Hansen, bare for å nevne noe. Dette er personer som åpenbart brenner for musikalen som sjanger og har god teft for kunsten å skape musikk som fenger og akkurat det er ting som er lett å like. På samme måte som det altså er lett å like Dogfight.
Selv liker jeg denne musikalen altså i hovedsak på grunn av musikken, men det er også en flott karakter som skapes i Rose (som det på mange måter handler mye om) og det er god sang og godt skuespill her i tillegg. Alt dette elementer som absolutt kan skape nysgjerrighet overfor en musikal og som gjør dette til en musikal jeg gjerne deler klipp fra og sånt denne uka.
Og mens jeg ikke har fortalt så mye om storyen så liker jeg hvordan denne musikalen slutter. For meg føles det litt bittersøtt, men aller mest håpefullt og med en sånn ende man kan dikte videre på. Sånn sett er dette en slags begynnelse. Begynnelsen på en historie, en del av begynnelsen på Pasek & Pauls karriere og en begynnelse på enda flere måter som jeg sikkert ikke kommer helt på nå.

Beste sang: Pretty Funny
*
Denne sangen er en fin duett med naturlig og godt samspill (som dog kommer enda bedre frem på versjonen jeg postet på Facebook, men den fikk jeg ikke kopiert over hit):



Denne sangen er en annen kul duett som er sååå fengende og som har supre harmonier:


Og så har vi denne sangen som er sår og et veldig godt formidlet øyeblikk:


Og fra noe som ikke er Dogfight, men så absolutt er Pasek & Paul har vi This is me fra The Greatest Showman som også er awesome:



Og det var det jeg ville dele denne uka. God fornøyelse :)
*

Ellers er det søndag, jeg har ting jeg gruer meg til i morgen og jeg misliker slutten av januar fordi det er "måtte betale alle regningene i hele verden samtidig"-sesong, men utenom det er livet fint og alt ordner seg =D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...