lørdag 3. februar 2018

Rent - en samlepost :)


In daylights, in sunsets
In midnights, in cups of coffee
In inches, in miles
In laughter, in strife
In five hundred twenty-five thousand six hundred minutes
How do you measure a year in the life
*
Teksten over er hentet fra «Seasons of Love» som er den mest kjente og kjære av sangene i musikalen Rent, en musikal som har et viktig budskap om å feire kjærligheten og å leve i nuet.
Og ja, en del av meg elsker denne musikalen selv om jeg ser at den ikke er perfekt. Jeg har sett videoer på Youtube som kritiserer Rent og jeg kan se hvor kritikken kommer fra, dessuten er det ting å kommentere på rent dramaturgisk ved forestillingen. Samtidig kan noen av disse tingene også handle om at musikalen fortsatt var under utvikling, på sett og vis ble den aldri helt fullført siden Jonathan Larson, mannen bak musikken, sangtekstene og boka til musikalen Rent, plutselig døde dagen da Rent åpnet off-Broadway. Det skjer av og til at jeg lurer på hva Rent, som allerede er en kanskje ikke perfekt, men på veldig mange måter fantastisk musikal, kunne vært om Jonathan Larson hadde fått leve og hatt muligheten til å utvikle Rent videre. Og det at han aldri fikk se hvor viktig Rent var for musikalen som kunstform, så vel som kommende musikalstjerner som Lin-Manuel Miranda, føles dypt urettferdig, på samme måte som det føles urettferdig at verden aldri fant ut hvilke historier og musikaler Jonathan Larson ville skapt etter Rent for at det fantes en verden av historier i ham er det ingen tvil om. Sangene i Rent er små verdener i seg selv, små eventyr å ta del i og en evig-aktuell sannhet om at hvis du skal måle et liv, mål det i kjærligheten og da både i den du gir og den du får.
Uansett, mens jeg ikke har tenkt å oppsummere Rent så er dette altså en musikal, som er løst basert på Puccinis opera La Bohème, som handler om en gruppe unge artister i tjueårene på slutten av 80-tallet/begynnelsen av 90-tallet i kjølvannet av AIDS-epidemien. AIDS og HIV er noe som påvirker flere av karakterene og dette er et viktig aspekt i historien, men vel så viktig er det at det handler om kunst, kjærlighet og hvor vanskelig det kan være å være i tjueårene med store drømmer mens livet og hverdagen ikke alltid er så lett. Samtidig er dette også en av de musikalene som for mange viste at musikaler kunne være noe annet enn de klassiske historiene. I en artikkel av nevnte Lin-Manuel Miranda skrev han om hvordan han så Rent som sekstenåring og for første gang så at en musikal kunne fortelle om samtid og hvor viktig det var for hans utvikling som skaper av musikaler. Og for meg var oppdagelsen av Rent oppdagelsen av en musikal som har vært soundtrack til livet mitt lenge, delvis fordi jeg elskerelskerelsker sangen «Take me or leave me» og hadde den som ringetone i svært mange år. Jeg har sett en profesjonell og en litt mindre profesjonell, men likevel flott, produksjon av Rent på teater, jeg har sett filmversjonen og film med Rent filmet live og jeg har lyttet til cden uendelig mange ganger og det jeg vet er at nei, jeg kommer aldri til å bli lei av denne musikalen og den vil alltid være noe jeg har et nostalgisk og godt forhold til.
For vi er unge, vi er drømmere, vi er kunstnere og det finnes alltid regninger, sykdom og annet som kan få oss til å visne som mennesker. Men samtidig er vi unge, vi er drømmere, vi er kunstnere og det er vel så sant at det alltid finnes engasjement som kan få oss til å blomstre igjen. Engasjement og enda mer viktig; kjærlighet. Kjærlighet og vissheten om at å leve i øyeblikket er noe av det viktigste som finnes fordi ingen kjenner fremtiden, alt kan skje, men nuet er nå, det har vi og det kan vi bruke til å skape, til å elske og til å være med hud og hår.

Beste sanger: Seasons of Love og Take me or leave me  
*
Her er favorittsangen min fra Rent:


Og om man vil finne en annen versjon med eye-candy så finnes denne versjonen ;)

Videre er denne sangen nydelig:



Og her er denne søte sangen (og det er den søte versjonen og ikke den himla deprimerende versjonen):


Og så finnes det flotte artikler om Rent og Jonathan Larson signert Lin-Manuel Miranda om man vil lese noe interessant i tillegg :)
*
Med det er jeg klar for å vinke farvel til denne ukas musikal og i morgen er det klart for en ny musikal og da er det en veeeldig intens og lidenskapelig musikal som ikke er helt uproblematisk, men den har veldig mye fin musikk og er absolutt en medrivende historie så det er jo bra. Vi bables!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Inside my heart lives a five year old - a musical interlude

Heisann, dette er bare fordi jeg vil dele denne sangen på Bluesky og da funker det med å dele teksten min her. God fornøyelse :) Vi kan late...