lørdag 6. januar 2018

13 - en samlepost :)




Det som blir litt interessant med musikalgruppa i 2018 er at jeg vil bli utfordret litt mer. For nå har de fleste av de musikalene jeg elsker aller mest vært ukas musikal og da er det ikke alltid like opplagt hvilken musikal jeg vil trekke frem for meg heller. Samtidig er det noe spennende ved det, på samme måte som det er noe spennende med et nytt år i det hele tatt. Et nytt år er synonymt med begynnelser og om det er et stikkord for musikalene jeg skal trekke frem i januar er det at de alle for meg representerer begynnelser. Det er musikaler jeg syns føles som kapittel en i en bok, level en i et tv-spill, musikaler som for meg representerer ikke føles ferdig fortalt, men så er akkurat det noe av magien ved dem.
Og ukas musikal er 13, en musikal av Jason Robert Brown som er litt spesiell i form av at jeg bryr meg veldig lite om storyen. Jeg vet jo litt; det handler om Evan som flytter fra New York til Appleton, Indiana, det handler om trettenåringer og ymse utfordringer i trettenåringers liv, det er jo noen ting jeg vet om storyen, men for meg er ikke det som skjer i denne musikalen særlig interessant. Det jeg liker med denne musikalen er musikken, mer bestemt at den er veldig fengende. Dette er en musikal jeg ofte lytter til hvis jeg sitter og spiller nettspill og vil ha noe behagelig musikk i bakgrunnen og mens andre av Jason Robert Brown byr på mer intrikate historier og sanger som bunner dypere, føler jeg at dette likevel er en veldig viktig musikal i form av at den virkelig tar ungdomstiden på alvor. Det er en letthet her, ja, men det er også omtanke og engasjement og enda en god grunn til å være fan av Jason Robert Brown.
Dessuten er alle de involverte ungdommene på musikalcden her himla flinke (blant disse ungdommene finner vi Ariana Grande som altså var med i musikaler før hun ble verdenskjent artist), det skapes fine karakterer her og det er altså noen veldig fengende sanger her som jeg liker skikkelig godt.
Så ja, dette er en fin musikal å starte året med. La oss starte ungt og friskt og med fine sanger som har en plass i hjertet mitt og kanskje i andres hjerter med.

Beste sanger: What it means to be a friend og A little more homework 
*
Denne sangen har en laidback vibe som jeg liker:



Denne sangen er fin og sensitiv:



Denne sangen er lett å relatere seg til:


Og så er det fint å lese om Jason Robert Brown mens man konkluderer at han virker som en kul fyr.
*

Ellers er uke 1 av 2018 allerede bortimot ferdig og jeg syns egentlig at dette året har vært ganske fint så langt. Man har jo selvsagt ingen garantier for at det vil vare, men når man leser bøker er en god start noe som gjør at man veldig gjerne leser videre og hvis dette året hadde vært en bok hadde det altså vært en bok jeg på ingen måte ville følt noe stress med å legge fra meg og det er jo bra. 

Håper året har startet bra for alle som eventuelt leser dette innlegget også og så blir det ny ukas musikal i morgen. Yay!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...