lørdag 23. desember 2017

A Christmas Story - en samlepost :)


I forbindelse med aspekter som at julen nærmer seg føles det relevant å la ukas musikal være en veldig julete en og da en julete musikal som også har et snev av nostalgi ved seg. Og da er det jo flere muligheter, men jeg har i denne omgang valgt A Christmas Story, som er en musikal basert på filmen med samme navn, en film som i USA er en skikkelig klassiker som svært mange har et forhold til. Dessuten er dette en svært aktuell musikal rett og slett fordi den søndag 17. desember ble visst i en live-produksjon i USA (á Grease Live og The Wiz live blant annet) og bare med det åpner det seg kanskje en hel verden av nye klipp på Youtube som kan være ting jeg deler med dere (og kan kose meg med selv).
Uansett. Selv vokste jeg ikke opp med A Christmas Story-filmen, men for noen år siden var musikalcden fra denne musikalen antakelig mitt første møte med Pasek & Paul. Siden har jeg blitt fan av duoen, en duo som har hatt et fantastisk 2017 etter å ha vunnet Tony Awards for beste musikal med Dear Evan Hansen og Oscar for beste sang med City of Stars fra La La Land (der de skrev sangtekstene). Og jeg er også fan av A Christmas Story-musikalen fordi den er veldig sjarmerende og sympatisk. Musikken her er så fin, det er ikke episk eller storslagent kanskje, men det er en sånn musikalcd som jeg alltid koser meg med å lytte til. Videre er det en stor nostalgifaktor her i at man kjenner seg igjen i mye som her skildres frem med selsom og skjønn eleganse.
Jeg liker mange av sangene veldig godt (særlig Red Ryder Carbine Action BB Gun), jeg liker atmosfæren og jeg liker at det føles så velment hele veien.
Og det er noe universelt her for mange har en gang ønsket seg noe så intenst at de vil gjøre alt for å få det, som om det er den hellige gral nærmest og det fineste i verden. Jeg forstår Ralphie, som er hovedpersonen, sitt inderlige ønske om denne skyteleken, det er i grunnen litt som med meg og ymse Nintendo-konsoller oppi gjennom. Og jeg tenker stadig vekk at denne musikalen burde blitt satt opp i Norge på Folketeateret, men det er dessverre ikke jeg som bestemmer sånt.
Uansett, dette er en fin musikal. Ikke en av mine største favoritter, men definitivt en som gir meg julestemning og som føles nostalgisk på den beste måten.

Beste sanger: Red Ryder Carbine Action BB Gun og Somewhere hovering over Indiana
*
Denne sangen liker jeg kjempegodt:



Denne sangen er julete og fin:




Hvis noen trenger julesanger og julehistorie er dette ellers fine alternativer ;)
*
Da er denne ukas samlepost klar og så blir det ny musikal her første januar. God fornøyelse og takk for interessen =D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...