lørdag 16. desember 2017

Mary Poppins - en samlepost :)


For det første: mens Mary Poppins finnes som musikal på scenen (satt opp på Folketeateret for to år siden til min store fornøyelse), kommer jeg til å fokusere fullt og helt på filmen fordi Julie Andrews. For det andre: yay, denne filmen er magisk og jeg tror ikke egentlig at det er mulig å mislike den. Det går nok an å være uinteressert i Mary Poppins eller å være nøytral til den, men faktisk å oppriktig mislike den, det er et perspektiv jeg ikke helt klarer å se for meg.
Uansett, storyen er vel temmelig kjent for de fleste. Det er Julie Andrews som kommer flyvende med paraply inn i livet til barna Jane og Michael og så forandrer hun livet til dem og familien deres med magi og et nytt perspektiv. Og så er Bert med på mye av moroa og så er det ymse eventyrlige ting som skjer frem til vinden snur og hun reiser videre mens alt er bedre enn det var før hun kom. Og så er noe av det mest fascinerende hvordan man ser en magisk eventyrhistorie hver gang man ser denne filmen som barn, men når man ser igjen Mary Poppins som voksen skjønner man at det egentlig handler mest om Mr. Banks som på mange måter er hjertet i historien. Dette aspektet er noe som gjør at dette blir en film og en historie som er tidløs og like brilliant uansett om man er 6 eller 13 eller 32 eller 56 vil jeg tro.
Og for meg handler denne filmen likevel aller mest om Julie Andrews som jeg har vært kjempefan av bestandig. Hun er så classy og elegant og virker så koselig og så er stemmen hennes utrolig klar og fin at jeg elsker Mary Poppins og Sound of Music og alt kommer tilbake til at jeg er veldig, veldig fan av Julie Andrews rett og slett.

Videre har vi atmosfæren og musikken og altså, det er innmari mange veldig fine sanger i Mary Poppins. Det er de såre og vakre sangene som «Feed the birds», men også glade og sprudlende «Just a spoonful of sugar» eller «Supercalifragilisticexpialidocious» (på en kassett jeg hadde da jeg var barn var det en norsk versjon av denne sangen som jeg fortsatt kan utenat) og veldig mye mer. Og alltid med så mye sjarm og overskudd på en måte som virkelig inspirerer, litt på samme måte som det inspirerer hvordan denne filmen som er fra 1964 med en slik naturlighet klarte å kombinere live action og animasjon på en måte som fortsatt den dag i dag imponerer.
Så ja, når man skal trekke frem oppriktig nostalgiske musikaler føles dette som et perfekt eksempel og jeg gleder meg til å dele noen ting denne uka som virkelig viser hvorfor dette er en musikal jeg er veldig glad for at finnes.

Beste sanger: Supercalifragilisticexpialidocious, Feed the Birds og A spoonful of Sugar
*
Denne sangen er vakkerhet:



Dette er en super sang å ha i bakgrunnen om man rydder:


Denne sangen her er sprudlende og fornøyelig:



Og om man vil kose seg med mørk humor i tida før jul som ikke har med Mary Poppins å gjøre er The Little Christmas Tree supert ;)
*
Og med det har jeg delt det jeg ville som har med Mary Poppins å gjøre. I morgen er det klart for en ny musikal (og da en litt ukjent, men veldig aktuell musikal med masse julestemning) og utover det ønsker jeg alle en finfin dag =D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...