søndag 22. oktober 2017

Spelling Bee - en samlepost :)


Blant musikalenes verden er denne kanskje en litt mer ukjent musikal for mange, men den er verdt å lære å kjenne uansett, mye fordi den er så unik. Her handler det om et knippe tolvåringer (spilt av voksne skuespillere) som er med i en regional stavekonkurranse (fakta: jeg skulle ønske det var stavekonkurranser i Norge som jeg kunne blitt med på som barn, jeg tror jeg kunne klart meg ganske bra) og på en måte høres det ut som et rart konsept for en musikal, men det funker, mye fordi denne musikalen skaper så interessante og sympatiske karakterer. Dessuten har denne musikalen noe av den samme appellen som jeg vil tro sport har for de som er veldig sportsinteresserte, det at man har noen man heier på og så ligger spenningen i hvordan det går med dem. For man får seg en eller flere favoritter blant karakterene i denne musikalen og man vet ikke helt hvordan det vil gå og det skaper en unik stemning som jeg ikke har sett i andre musikaler. Og så er det en magi i form av at det her handler om karakterer som ikke passer inn, som er annerledes, men så har de denne tingen, stavingen, der de er skikkelig gode og er det ikke en magi i det å oppdage at man behersker noe, at man til og med har et visst talent? Jeg personlig elsker de øyeblikkene der jeg føler meg flink eller veldig kreativ og forstår sånn sett litt følelsen stavingen gir mange av karakterene i denne musikalen.
Ellers så liker jeg Spelling Bee (som jeg heretter vil kalle denne musikalen bare fordi det er mye mer praktisk enn hele tittelen, som jo er veldig lang) fordi den overrasker. Mye av tiden er dette en musikal som først og fremst er fornøyelig og underholdende, men så er det plutselig en og annen sang som egentlig er skikkelig sår og rørende og så er man sånn «oi, dette var jeg ikke forberedt på» og da er det nesten enda mer effektivt enn med de mer kjente musikalene der man kan få tårer i øynene og bli rørt av ting som skjer, men likevel kanskje kan føle litt på at det skulle da bare mangle, det er en opplagt rørthet der de såre øyeblikkene i Spelling Bee forbauser og får en til å revurdere eventuelle tanker man har hatt om at en musikal om staving er nødt til å være lett og overfladisk. Og så er det noen sanger her jeg liker veldig godt og syns er fremragende fremført på musikalcden og det er en ganske fin oppdagelse av en musikal som altså er verdt å sjekke ut.

Beste sanger: The I love you song og I speak six languages
*
Dette er altså sangen jeg liker best i denne musikalen:



Og her har vi en annen skikkelig fin sang av det noe mer deprimerende slaget:



Hvis man ellers vil finne liste over 50 flotte musikaler fra dette årtusenet så kan man det og hvis man bare vil beundre besteste bosser fra spill som egentlig ikke har noe med musikaler å gjøre (rent utover at han synger opera):


=D 

*

Og med det har jeg delt det jeg hadde tenkt til som har med Spelling Bee-musikalen å gjøre og inne på selve gruppa har vi bonusmateriale i form av historier som ikke har noe særlig med musikaler å gjøre, men bare handler om at ååå, jeg er veldig, veldig glad i å skrive og det vil jeg dele med folk mens jeg håper det kan være av interesse :) Yay!

I neste uke er det en ny ukas musikal og i mellomtiden hurra for søndagshygge og andre former for hygge. Karolinsk hilsen til alle som vil ha!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...