lørdag 7. oktober 2017

Disney's Hunchback of Notre Dame - the Musical - en samlepost :)


Etter min mening er en av Disneys beste animasjonsfilmer “Ringeren i Notre Dame», en animasjonsfilm som også er blant Disneys mørkeste og mest modne animerte vidundere. Det er noe med atmosfæren og med hvordan Frodo er særlig skummel nettopp fordi han tror han er god, han tror ikke at de fæle tingene han gjør er fæle og det gjør ham skummelt realistisk. Og så er Quasimodo uendelig sympatisk og musikken usedvanlig flott. Kanskje derfor satte jeg veldig pris på cden fra den amerikanske musikalversjonen, en versjon som var enda mørkere og enda mer tro mot boka (som jeg ikke har lest, men hørt mye om). Og kanskje derfor er det også en del av meg som er litt skuffet over at jeg ikke fikk sett det da Ringeren i Notre Dame ble satt opp som musikal i Danmark for ikke så lenge siden fordi jeg ville elsket det. Som musikal er en artig fun fact at Ringeren i Notre Dame først ble oppsatt i Berlin (der den gikk i tre år og var en kjempesuksess). Deretter kom den til USA der den gikk i en periode i slutten av 2014 og en periode i 2015 før det ble klart at den ikke skulle overføres til Broadway, et valg jeg syns er synd. Og så har det vært en del senere produksjoner rundt om og min store drøm er en oppsetning i Norge, noe jeg ikke anser som veldig sannsynlig, men man kan da drømme.
For den amerikanske musikalcden som jeg har lyttet til en del viser en musikal som tør å være episk. Den tør å være storslagen, mektig og samtidig ha små, nære øyeblikk som er mer ettertenksomme. Og musikken, både sangene man kanskje kjenner fra Disney-filmen og de nye sangene som er skrevet for musikalversjonen, er nydelig. Det er kanskje litt for dramatisk og mørkt til riktig å være oppkvikkende eller å være en musikalcd man orker i store doser, men i små doser så er dette ren musikalsk magi. Og det er kanskje ikke så rart med mestere som Stephen Schwartz og Alan Menken bak rattet, de kan musikk og musikaler og det høres.
Og så har jeg ikke tenkt å bable så mye om storyen, men det er en mørkere tilnærming til materialet i musikalen altså som gjør at den er svært tankevekkende. Dessuten har musikalen droppet de mest irriterende elementene ved animasjonsfilmen med hell og jeg vet det ikke kommer til å skje, men jeg tenker litt at om Disney først skal lage live-action-versjoner av animasjonsfilmene sine så burde de lage en live-action-versjon av Ringeren i Notre Dame, men med de ekstra sangene og de nye fortellerelementene til musikalen. Det kunne vært en uhyre flott og inspirerende film og JEG VIL SE DEN NÅ!!!
Nok om det, musikalcden jeg har lyttet til er altså flott, mye hjulpet av Michael Ardens tolkning av Quasimodo og flott sang og musikk generelt sett og er absolutt verdt å sjekke ut.

Beste sanger: Out there, God help the Outcasts og Made of stone  
*
Denne sangen er episk:



Denne sangen er vakkerhet:



Og denne sangen bare elsker jeg litt:



Og hvis man ikke vil lytte til fine sanger kan man lese om kule Disney-skurker ;)
*

Med det er vi klare for en ny ukas musikal i morgen og så håper jeg dette var en fin oppdagelse denne uka. God fornøyelse :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...