søndag 17. september 2017

Oliver! - en samlepost :)


Musikalen Oliver er basert på Dickens «Oliver Twist» (en bok jeg innbiller meg at jeg har lest, men så er jeg ikke sikker) og er en musikal som er ganske så klassisk, så vel som ganske så fin. Noen ganger pleier jeg ellers å se for meg at Oliver her vokser opp til å flytte til USA og bli milliardær sånn at han også kan være samme karakter som Oliver Warbucks i musikalen Annie, men det går egentlig ikke siden Oliver foregår sent på 1830-tallet mens Annie er tidlig på 1930-tallet og Oliver Warbucks der definitivt ikke er nærmere 100 år. Dessuten er det to vidt forskjellige musikaler. I teorien kunne det nesten funket likevel.
Uansett, det var en digresjon og poenget er at Oliver er en fin musikal med finfine sanger som jeg føler aldri blir for dyster og seriøs selv om det er en tid der mange hadde vanskelige forhold og en viss dickensk dysterhet selvsagt er der av og til. Det føles likevel håpefullt, mye på grunn av at mange av sangene er ganske livsglad og mye fordi Oliver er så himla velmenende og idealistisk. Han er en sånn karakter som nesten uansett hva som skjer fortsatt tror på det gode i mennesket og det gjør at man heier på ham og vil at han skal få rett.
Og så er Nancy en skikkelig sår og fascinerende karakter, Fagin er litt av en karakter han også og Artful Dodger er temmelig awesome så ja, dette er i det hele tatt en musikal med mange karakterer man blir engasjert i. Dessuten har de aller fleste karakterene både gode og dårlige sider rent utover Oliver som er bare god og Bill som er bare ond og fæl og motbydelig.
Greia er at jeg egentlig ikke har så mye å skrive om denne musikalen, ikke fordi den er uengasjerende og uinteressant for det er den absolutt ikke, jeg bare har ikke så mye fornuftig å si. Dette er en fin musikal, enkelt og greit, den har sjarm og sanger som fester seg og en helt egen atmosfære som er noe helt for seg selv. Og derfor føles det riktig å ha dette som ukas musikal så ja. God fornøyelse og hurra for klassisk musikalfølelse.

Beste sang: As long as he needs me 
*
Consider Yourself er en finfin sang:


Dette er en kul animert tolkning av Food, Glorious Food:


Og denne sangen er flott:


Og hvis man vil ha variasjon fra fine klipp så finnes karolinske album der norske politiske partier sammenliknes med musikaler :)
*
Med det har jeg samlet ting som har med musikalen Oliver å gjøre og litt andre ting her og i morgen er det klart for en ny ukas musikal. God fornøyelse og vi bables =D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...