søndag 6. august 2017

Spring Awakening - en samlepost :)


Det var en periode for noen år siden at jeg ble særlig tiltrukket av bøker og musikaler som var litt edgy. Jeg tror selv dette skyldes at jeg på mange måter alltid har vært ganske uskyldig og da var det en del av meg som likte når en bok eller en musikal inneholdt sex og stygge ord og en del av elementene som ikke interesserte meg in real life fordi jeg følte meg så kul når jeg lyttet til musikaler om det og leste ungdomsbøker som inneholdt det, det var sånn «Karoline, livin on the edge» liksom. Og jeg vet at det på ingen måte var «livin on the edge» i det hele tatt, men bare følelsen av at å lytte til noe eller å lese noe straks gjør deg bittelitt kulere og tøffere er verdt noe i seg selv uansett om det er en illusjon.
Uansett, dette var en digresjon, men samtidig ikke siden det var i denne perioden juni 2009 dukket opp, måneden da jeg en kveld plutselig kom over Next to Normal og Spring Awakening og ble veldig fascinert med en gang. Førstnevnte er et kapittel for seg selv (jeg skal skrive mer om Next to Normal senere, for nå trenger dere bare å vite at mitt livs aller beste teateropplevelse, om jeg må velge én ting, nok var de fire(!) gangene jeg så Next to Normal på Det Norske Teatret) for her handler det om Spring Awakening, en musikal jeg var helt besatt av mye av 2009 og 2010. Jeg lyttet til musikalcden igjen og igjen og igjen, jeg skrev lange blogginnlegg om hvor fantastisk musikal det var, jeg så oppsetningen på norsk på Oslo Nye Teater (en oppsetning jeg for øvrig vant billetter til i to konkurranser på samme uke, noe som var begynnelsen på min karriere som deltaker på nettkonkurranser, slik at jeg så både førpremieren og premieren og på førpremieren traff jeg skuespillerne slik at det finnes et bilde der jeg gliser henrykt ved siden av Adil Khan som jeg var ganske betatt av på den tiden) og ja, jeg hadde veldig dilla rett og slett. I ettertid er det andre musikaler jeg har fått mer sansen for og når jeg lytter til Spring Awakening nå så liker jeg den, men nå bare liker jeg musikken ganske godt og det er det, men det var en stor del av perioden 2011-2016 at jeg lyttet veldig lite til Spring Awakening fordi jeg var redd for at jeg om jeg lytta til musikken igjen skulle få like dilla på nytt. Og dette er også litt digresserende siden å komme til poenget er vanskelig tydeligvis, men jeg ville bare ha litt bakgrunnshistorikk.
I alle fall handler Spring Awakening om pubertet. Her er det sanger om sex, orgasme, kjærlighet og homofili og det spesielle elementet er at all musikken i denne musikalen er veldig moderne, det er en slags blanding av folk og rock som preger musikken og det høres veldig ungt og kult ut, men så foregår handlingen rundt 1890 i Tyskland med ungdom som har levd veldig beskyttet og ikke vet noe om hva som foregår når de nå er i puberteten med nye følelser og tanker som de ikke forstår seg på. Denne musikalen er ellers basert på et teaterstykke med samme navn som ble skrevet i nettopp 1891 av Frank Wedekind (et teaterstykke jeg har lest som er veldig underholdende og har et språk og en humor som føles mye mer moderne enn man skulle tro) og er en av de musikalene man a) aldri kan se sammen med foreldre fordi det ville vært ekstremt flaut og ubehagelig og b) en sånn musikal der veldig mye går til helvete. Det er karakterer som dør, det er sanger der man finner ut at andre karakterer igjen har det temmelig bedrøvelig hjemme og ja, Spring Awakening er i det hele tatt ikke en musikal man kan kalle koselig. Det man derimot kan kalle denne musikalen er viktig fordi den er en av musikalene som var med å vise at musikaler kan ha en langt mer ungdommelig og moderne sound enn man tenker når man vokser opp med Annie og Sound of Music og liknende musikaler som absolutt er fantastiske, men også representerer en annen æra på mange måter. På samme måte som Hamilton er Spring Awakening en musikal som viser at musikaler kan være så mye mer enn hva man kanskje antar i første omgang og det gjør den essensiell. Og mens jeg ikke har den samme fascinasjonen som i 2009-2010 så er det alltid litt fint å lytte til musikken igjen fordi sangene her er oppriktig fine og mens hovedinntrykket er rått, rocka og ungt, så er det også nok av roligere øyeblikk som er mer såre og vakre eller bare vakre også. Folk var unge også i 1890, pubertet og kjærlighet er like relevant uansett tidsperiode noe foregår og om ikke alt dette har gitt deg lyst til å lytte til denne musikalen så kan du gjøre det bare på grunn av tilfredstillelsen det kan gi når man lytter til noe og vet med seg selv at man er veldig glad man ikke lytter til det sammen med foreldrene sine. Dette er den ultimate «å så edgy og rebelsk jeg er som lytter til dette, go me»-musikalen og det er kjekt å ha slike alternativer også musikalmessig sett. Og så er Totally Fucked en awesome sang, Left Behind er nydelig, det er en fin introduksjon til Lea Michele og Jonathan Groff (som begge har blitt mer kjent for andre roller i ettertid) og så er det kult og fengende så yay.

Beste sang: Totally Fucked, Left Behind og And then there were none
*
Denne sangen er litt awesome =D


Jeg liker ellers denne sangen veldig godt (delvis fordi den er en sånn sang der ens indre tenåring våkner til livet igjen nesten uansett):


Og så finnes det skikkelig tristvakre sanger som denne:



Og om man vil tenke på noe helt annet enn Spring Awakening så kan man kose seg med sangteksten jeg har skrevet til den ikke-eksisterende musikalen om Havnesjefen:


Og dermed har jeg ingen mening fra eller til
(synges i den vel så ikke-eksisterende andre akten av Havnesjefen-musikalen av tre karakter som bare dukker opp i denne scenen og som har til felles at de ikke har fulgt med på nyheter om Havnesjefen fordi de har vært for opptatt med sitt)

(bokorm)
Jeg kunne nok fulgt bedre med
lest hver artikkel, tenk deg det
I stedet handlet sommeren om bøker

Jeg trengte ord og tankespinn
Det fylte hjerte, fylte sinn
med fred

Og dermed har jeg ingen mening fra eller til
om det som nå har hendt på en to tre
Dermed har jeg ingen svar, ingen super kommentar
og det er det

Men jeg har lest og det var en suksess
*
(sportselsker)
Jeg kunne fulgt med, vet det godt
Men sommeren er alt for kort
for annet enn å være veldig sporty

Å bade, klatre, joggetur
En fotballkamp i fri dressur
var topp

Og dermed har jeg ingen mening fra eller til
om det som nå har hendt på en to tre
Dermed har jeg ingen svar, ingen super kommentar
og det er det

Å være sporty dog, jeg koste meg, så yeah
*
(bokorm og sportselsker)
Vi er fra to ulike planeter
Men her har vi den samme melodi
Vi fulgte ikke med
Og ikke nok med det
Vi hadde andre ting som fikk oss helt på gli

Og dermed har vi ingen mening fra eller til
om det som nå har hendt på en to tre
Dermed har vi ingen svar, ingen super kommentar
og det er det

Vi satser på at det går bra
*
(sliten alenemor)
Jeg har to barn på fem og tre
Ingen advarte meg nok om det
og hvordan de får meg til å bli sprø

For sprø for nyheters svanesang
Hver dag for kort, men og for lang
for meg

Og dermed har jeg ingen mening fra eller til
om det som nå har hendt på en to tre
Dermed har jeg ingen svar, ingen super kommentar
og det er det

Men det er øyeblikk da barn er alt
Øyeblikk da barn er kjærlighet
De fineste øyeblikk jeg vet

Og andre da jeg skulle solgt dem for et glass med vin
*
(bokorm, sportselsker, sliten småbarnsmor)
Og dermed har vi ingen mening fra eller til
om det som nå har hendt på en to tre
Dermed har vi ingen svar, ingen super kommentar
og det er det

Men vi har bøker, sport og barn
og det er slettes ikke bare, bare det

Ingen mening fra eller til
Ingen Havnesjefen-meninger her
Vi har nok av andre ting å tenke på
Som hva vi skal ha til middag...
*
Tross musikalsangen som ikke har noe med Spring Awakening å gjøre så handler dette innlegget mest om nettopp Spring Awakening og jeg håper et behov for å teste ut denne musikalcden følgelig er det folk i størst grad sitter igjen med etter å ha lest dette innlegget. Uansett takker jeg for oppmerksomheten og så er det klart for en ny ukas musikal i morgen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...