søndag 30. juli 2017

Aladdin: The Musical - en samlepost :)


Jeg har alltid elsket Disney-filmer. Å være voksen har ikke forandret noe som helst, om noe så ser jeg bare enda flere elementer ved Disney-filmer som fascinerer meg nå. Og som en konsekvens av dette kanskje så er det nok temmelig naturlig at jeg også liker Disney-musikaler, noe jeg for øvrig gjerne skulle sett mer av. En av Disney-musikalene jeg ikke har sett som jeg har veldig lyst til å se er ukas musikal, Aladdin. For Aladdin er magisk. Jeg har alltid elsket Disney-filmen og det høres temmelig vidunderlig ut å se et flyvende teppe in real life på scenen. Og ja, det er jo ikke ekte-ekte, men alt føles virkelig på teater. Du vet at det er scenografi og masker og kostymer, men så begynner musikken å spille og så glemmer du alt om at det er skuespill og gir deg hen og så er alt eventyrlig og fint og da ville det føltes veldig på ekte med et flyvende teppe også.
Uansett. Aladdin som musikal har alle de finfine sangene fra animasjonsfilmen og basically den samme storyen i tillegg, men det er likevel noen ekstra sanger og ekstra karakterer og slikt som gir det hele en ny vri. Selv tar jeg meg herved den frihet å la være å oppsummere Aladdin sin historie, noe jeg satser på at går bra for de som eventuelt ikke kjenner til hverken eventyret, animasjonsfilmen eller musikalen, men det er virkelig ikke så mye man trenger å vite for å kose seg med musikken. Musikk som på musikalcden er fengende, herlig og helt brilliant og som gir deg en kriblende følelse av nostalgi fordi jeg for eksempel minnes på hvorfor jeg alltid har vært så glad i animasjonsfilmen Aladdin. For jeg syns virkelig dette er en historie som har alt. Det er eventyr, spenning, kjærlighet og magi og i tillegg altså musikk.
Og tanken på å sitte på et flyvende teppe, ideen om å få tre ønsker, alt dette er ting som høres så eventyrlig fint ut. Det føles litt riktig med en musikal som gjør at man drømmer enda litt mer om å oppleve slike fortryllende ting og jeg liker stadig å komme tilbake til Aladdin-musikalcden, en cd som er kul og svært stemningsfylt. Her har man dessuten noen nye sanger der «Proud of your boy» særlig er innmari nydelig, men så kan man også kose seg med klassiske Disney-sanger som «A whole new world» om man vil og man finner ut at det kan funke med en Genie som ikke spilles av Robin Williams, selv om originalen selvfølgelig er best. Og det er Alan Menken-melodier som triller av gårde, arabiske netter og uslepne diamanter og alt er veldig, veldig fint og absolutt verdt å lytte til mens man dagdrømmer om å oppleve denne musikalen in real life en dag.

Beste sanger: Proud of your boy, A whole new world og One jump ahead (reprise)
*
Denne versjonen av Friend like me er awesome:



Ellers er denne sangen alltid like inspirerende:



Og jeg elsker Proud of your boy (bonusmateriale her er Alan Menken på piano):



Og trenger man variasjon fra fine Youtube-klipp finnes herlig Alan Menken-nostalgi-artikkelkos ;)

*
Og med det er dette innlegget klart og i morgen er det nye musikalverdener som står klare med porten åpen, klare for å utforskes. Yay!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...