fredag 18. august 2017

Billy Elliot: The Musical - en samlepost :)


Jeg tror en av mine mest positive overraskelser nok var da jeg så Billy Elliot på Folketeateret, en musikal jeg i utgangspunktet var litt usikker på. For jeg hadde sett filmen musikalen var basert på og likt den, men jeg hadde også lyttet til musikken til musikalen på cd og ikke blitt helt overbevist. Billy Elliot på scenen var dog fantastisk, jeg elsket det og syns til dags dato at det er Folketeaterets beste musikaloppsetning så langt rett og slett fordi det er en så viktig historie. Folketeateret er alltid proffe så man vet at man får flott skuespill og fantastisk sang og dans og super underholdning i det hele tatt, men mange av musikalene deres har likevel føltes bittelitt overfladiske der Billy Elliot ikke er overfladisk i det hele tatt. I stedet ble det en påminnelse om at noen musikaler gjør seg sååå mye bedre på scenen enn på cd.
Billy Elliot som musikal forteller samme historie som filmen og det handler om Billy som savner sin døde mor og bor sammen med far, bror og bestemor i et gruvesamfunn i England der faren og broren hans blir del av gruvearbeiderstreiken på den tiden. Så handler det om Billy som blir fascinert av ballett og bare vil danse og det er der magien med denne historien ligger. Med tanke på perioden denne historien foregår og settingen med gruvearbeiderstreiken og slike ting så er Billys fortelling tilsynelatende mindre essensiell, men så er det likevel ham det handler om og det viser hvordan en historie kan være vel så viktig selv om det er den mindre historien. Det viser også hvordan å legge fokuset på den mindre historien også kan gjøre hele historien viktigere og uansett så er dette en musikal som gir et snev av ambivalens fordi gruvearbeiderstreiken ikke går så bra, men Billy har en sjanse til å skape et eget og annerledes liv. Slutten føles sår, men samtidig håpefull og jeg elsker Billy Elliot for denne dobbeltheten. Og det minner om magien med filmen det hele er basert på som fortsatt er omtrent den ene dansefilmen jeg vet om som har en skikkelig smart historie i tillegg til dansing. Man ser Step Up-filmene for dansingen og ikke for plottets skyld, men med Billy Elliot er historien det man tross alt sitter igjen med. At det er fantastisk dansing også er bare en herlig bonus.
Så ja, jeg liker denne musikalen og mens det ikke er en av mine største favoritter så har jeg en live-filmet dvd med en britisk oppsetning av denne musikalen og den er det alltid fint å komme tilbake til. Og det handler ikke bare om historien eller musikken eller dansingen, men også atmosfæren som er helt spesiell og hvor velutviklede karakterene er.
Og så har vi scener som Electricity-scenen eller Angry Dance eller dansen med den voksne versjonen av Billy som er helt magiske og da ender dette opp med å være en sår, vakker, spesiell og fascinerende musikal som kanskje ikke har de mest fengende eller minneverdige sangene, men som tar igjen med å ha et stort hjerte og mye mellom linjene.


Beste sang: Electricity
*
Dette er en veldig fin scene fra musikalen:


En annen scene jeg elsker er denne:


Sistnevnte scene finnes for øvrig også i filmen Billy Elliot-musikalen er basert på og det er magisk der og:


Og så kan man lese et forsvar for musikaladapsjoner av filmer om man vil og her er Billy Elliot-musikalen et godt eksempel.
*
Og det var det jeg har delt om Billy Elliot denne uka. Snart er det ny ukas musikal og god fornøyelse. Håper dette var av interesse :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...