søndag 16. juli 2017

Natasha, Pierre & the Great Comet of 1812 - en samlepost :)


Jeg har fortsatt til gode å lese store russiske verker som f.eks. «War and Peace» og det kommer heller ikke til å være noe jeg vil prioritere å få gjort noe med sånn med det første. Med det sagt så er det en del av meg som tenker «hm … interessant» når jeg hører at en musikal er basert på en del av «War and Peace», noe som altså er tilfelle med «Natasha, Pierre and the great comet of 1812». Og «hm …. Interessant» er i det hele tatt noe jeg har tenkt om denne musikalen siden jeg først hørte om den da den ble satt opp off-Broadway i 2012. Musikalcden fra den produksjonen overbeviste meg likevel ikke helt og det var derfor med en viss skepsis at jeg først lyttet til cden med Broadway-versjonen. Det fine er at nå ble jeg overbevist og etter hvert er dette en musikal som fascinerer meg bare mer og mer. Mens jeg ikke tror dette noen gang kommer til å bli en av mine største musikalfavoritter, så er dette en musikal som jeg virkelig føler er original i en mye større grad enn mye annet for ja, det er basert på en del av en bok, men hva angår musikk, scenografi (ifølge hva jeg har lest) og veldig mye annet så er dette noe helt for seg selv. Dave Malloy, som har skrevet denne musikalen og står bak melodier og orkestrering, har kalt dette en «Electropop Opera» og musikken blander klassisk musikk, russisk folk, indie rock og EDM med det resultat at denne musikalen virkelig høres annerledes ut. Det er sært, dramatisk, finurlig og elegant og absolutt verdt et forsøk.
Personlig syns jeg denne musikalen er tidvis magisk. Det er noe besnærende og intrikat med musikken og jeg liker den veldig godt. I tillegg elsker jeg hvordan alle skuespillerne i denne musikalen har en helt unik sangstemme med sterk personlighet, det er noe man ikke opplever på alle musikalcder, men det viser seg veldig på Broadway-musikalcden, en cd som også er kul fordi den er så atmosfærisk. Siden dette, i likhet med blant annet Hamilton, er en musikal som er «sung-through» (dvs. at alt synges og det ikke er noen replikker som sies) betyr det i praksis også at man kan få veldig mye ut av bare å lytte til musikken (noe som for min del gjør det lettere å leve med at dette nok er en av mange musikaler jeg sannsynligvis ikke vil få opplevd in real life).
Videre liker jeg mange av sangene, jeg syns alle synger flott og jeg syns i det hele tatt dette er en dramatisk, sær og spesiell musikal som riktignok er litt smak og behag, men som kan funke fett om den først funker. Det er uansett en kul musikal. Yay!

Beste sang: No one else, Charming og In my house
*
Great Comet har sanger med masse intens dramatikk, slik som her:


Og så kan det være sjarmerende og elegant med masse karisma á Charming:



eller uskyldig og pent og gjennomskjønt slik som her:



Og om man blir lei av musikalske klipp kan livet by på variasjon i form av personlighetstester ;) 
*
Jeg har hatt en fin uke med dette som ukas musikal mens livet generelt sett i hovedsak har handlet om bøker og Stavanger. Og etterpå starter Stavern-idyllen så yay :) I morgen kommer det, til tross for ferie, like fullt en ny ukas musikal så yay og god fornøyelse :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...