lørdag 8. juli 2017

Hamilton - en samlepost :)


Fun fact: jeg har vært fan av Lin-Manuel Miranda siden jeg oppdaget «In the heights» i 2009 eller noe der omkring og syntes det var en musikal som virkelig føltes original og nyskapende. Derfor var jeg nysgjerrig alt da jeg først hørte om «Hamilton», den gang uvitende om hvordan dette er en musikal som ville endre meg fra avslappet fan til geeky og obsessende kjempefan. Jeg er veldig glad i Lin-Manuel Miranda (jeg veksler mellom å ville være ham og å ville være bestevenn med ham), jeg unner ham all suksessen hans (samtidig som jeg gladelig skulle vært like suksessfull og tilsynelatende mega-talentfull på så mange ulike områder selv) og jeg syns hele fyren er genial rett og slett og hovedgrunnen er «Hamilton», en musikal som altså er ukas musikal endeligvis.
For de få der ute som hører «Hamilton» og er sånn «hæ, er det en musikal som heter Hamilton, dette har jeg aldri hørt om? Og sier du at den var en kjempesuksess som vant masse Tony Awards og fikk Pulitzer-prisen og fortsatt er superpopulær og antakelig bortimot umulig å få tak i billett til selv hvis et mirakel skjer og man faktisk kommer seg til New York, dette kan umulig stemme» så er Hamilton en musikal om Alexander Hamilton som var en av USAs grunnleggere (og den dag i dag er avbildet på 10-dollar-seddelen). Denne musikalen ble inspirert av boka Alexander Hamilton av Ron Chernow (en slik bok jeg kommer til å ha mål om å få lest i flere år før jeg faktisk får ut fingeren) som var en biografi om Alexander Hamilton som Lin-Manuel Miranda leste på ferie i 2008 og forteller basically om livet til Alexander Hamilton som var en smart, arbeidsom og ambisiøs fyr som fikk mye gjort. Og så er denne musikalen unik fordi den henter inspirasjon fra så mye forskjellig musikk, deriblant rap og RnB (noe som i utgangspunktet ikke er sjangre man forbinder med musikaler), den er unik fordi den handler om USA på slutten av 1700-tallet, men med skuespillere som representerer USA av i dag (det er i hovedsak skuespillere med latino, asiatisk eller afro-amerikansk bakgrunn i rollene og dette er et meget bevisst valg) og den er unik fordi den er så ekstremt aktuell i sin samtid, dette ER en musikal som kom på et helt perfekt tidspunkt og som levde så til de grader opp til de høye forventningene. Hamilton er fortsatt virkelig populær og den fortjener all suksessen fordi det er en så viktig musikal og det er så himla flott gjennomført av Lin-Manuel som har skrevet musikken, boka og tekstene, i tillegg til at han spilte hovedrollen en god stund (tenk å være så talentfull at man kan få til noe slikt).
Og jeg elsker denne musikalen, noe som blant annet kan bevises i form av hvordan jeg på slutten av 2015 fant «My Year in Music» på Spotify og fant ut at jeg hadde strømmet Hamilton-musikalcden 464 ganger mens cd-en jeg hadde lyttet til nest flest ganger der var lyttet til 37 ganger (og med tanke på hvor mye jeg har lyttet til Hamilton-musikalcden i 2016 og 2017 så må vi vel være oppe i bortimot 1000 gjennomlyttinger nå for jeg blir liksom aldri lei. En ting er melodiene som er usedvanlig fengende og kule, en annen ting er tekstene som er smarte og geniale (og gjerne kan bidra til snik-geekifisering via popkulturelle referanser til f.eks. andre musikaler) og en tredje ting er hvordan alle de involverte er så dyktige og orkestreringen er så brilliant og ååå, jeg elsker denne musikalen. Og jeg kunne skrevet så mye om hvorfor, men jeg har skrevet mye allerede og jeg trenger å forsøke å komme til en slags konklusjon her. I alle fall har jeg hatt «Satisfied» på hjernen stadig vekk i snart to år nå, jeg har for tiden «You’ll be back» som ringetone, jeg tenker på «It’s quiet uptown» hver eneste gang det skjer noe kjipt og fælt i verden som jeg helt mangler ord for å forstå og jeg syns «Dear Theodosia» har en av de fineste melodiene jeg vet om. Og det er så ambisiøst, så viktig, så smart, så fullt av følelser og så mye en musikal som jeg virkelig skulle ønske alle ville gi et forsøk, selv hvis man ikke var så glad i musikaler i utgangspunktet fordi dette er en musikal der alle kan finne minst en sang å fryde seg over.
Så ja, dette er endeligvis ukas musikal og til Lin-Manuel Miranda, tusen takk for en musikal som jeg syns er helt el fantastico rett og slett.


Beste sang: Satisfied, You’ll be back og It’s quiet uptown
*
Dette er sangen fra Hamilton som jeg har aller mest dilla på:


"Satisfied" er bare sååå awesome, jeg elsker å lytte til den mens jeg synger med og later som om jeg er et sånt menneske som får til rapping og slikt ;)


Denne sangen ("You'll be back" som for øvrig er ringetonen min for tiden) er ellers super (og fint fremført her):




"It's quiet uptown" er sangen jeg tenker på hver gang det skjer noe kjipt i verden:



Og sist, men ikke minst er verden et bedre sted pga. "The Schuyler Sisters":



Yay!
*
Da er alt jeg har delt angående Hamilton samlet her og jeg er klar for en ny ukas musikal fra i morgen. Jeg håper ellers alle har en super sommer så langt og at den fortsetter å være kos. Karolinsk hilsen fra meg =D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...