søndag 18. juni 2017

Wicked - en samlepost :)


Da jeg skulle velge ukas musikal i denne omgang vurderte jeg både Dogfight og Rent av ulike grunner, før jeg besluttet å velge noe annet i stedet og da mer spesifikt Wicked. Litt fordi det ga meg en unnskyldning for å tegne Elphaba og Glinda (fordi det er så gøy å tegne dem), men mest fordi det er en veldig fin musikal som jeg har vært veldig glad i helt siden jeg fant musikalcden med Wicked i 2007 på musikkavdelingen til hovedbiblioteket og fikk dilla på musikken. I ettertid har jeg sett Wicked i London (det var fantastisk), lest boka musikalen er basert på (men hvis en musikal er basert på en bok skal det innrømmes at jeg ofte foretrekker musikalversjonen) og lyttet massemasse til musikken. Og ja, jeg elsker denne musikalen en hel del.
Ellers kan man nok si at Wicked er skyld i veldig mye. Frozen for eksempel tror jeg ville vært en veldig annerledes film om ikke Wicked-musikalen hadde eksistert (jeg tror definitivt valget av Idina Menzel som Elsa, sangen Let it go og mange av valgene i forhold til hvordan Snødronningens karakter var henter en hel del inspirasjon fra Wicked). Wicked var dessuten med på å starte trenden med å snu på eventyrene og vise at skurkekarakterer kanskje ikke er så ille likevel, kanskje de heller bare er misforstått. Og selv så elsker jeg jo eventyr og jeg liker å se karakterer fra nye vinklinger så for min del er ikke denne trenden noe jeg nødvendigvis har så mye imot, men likevel. Wicked var begynnelsen på veldig mye og dette bare understreker hvordan dette er en musikal som er ganske så betydningsfull.
Anyway, Wicked forteller kort oppsummert historien om den fæle, grønne heksa fra Trollmannen fra Oz og viser en ny side av denne karakteren som viser at hun heller var misforstått enn superfæl. Her fortelles det om den grønne heksa som her har fått navnet Elphaba og i sentrum står på mange måter Elphaba’s vennskap med Glinda. Og så er det vennskap, kjærlighet, masse som skjer og alt dette i en eventyrlig og storslagen musikal som kanskje ikke er perfekt, men så absolutt er super.
Og selv liker jeg Wicked utrolig godt. Det er fantastiske sanger (I’m not that girl, Defying Gravity, The Wizard and I og For Good er bare noen eksempler på awesome musikk i Wicked), det er en interessant story, det er en musikal som er flott skrevet og kreativ i hvordan de bruker språket og det er en musikal som virkelig høres episk ut sånn med tanke på orkestreringen og slikt. Og Wicked er musikalen som gjorde meg til en skikkelig fan av Kristin Chenoweth og Idina Menzel (særlig Idina Menzel, jeg elsker stemmen hennes) og det er en musikal jeg VIL at noen skal sette opp i Norge siden den har blitt satt opp både i Danmark og Finland (altså Danmark har satt opp Wicked, Hunchback of Notre Dame, The Little Mermaid og Aladdin blant annet mens vi i Norge safer ofte med Grease og Les Miz og Sound of Music og andre ting som ja, er absolutt fabelaktige musikaler, men likevel mer trygt enn nyere Disney-musikaler og Wicked og nyere Broadway-musikaler, hvorfor kan vi ikke ta litt mer sjanser, gaaahhh). Unnskyld, det var en digresjon. Poenget her er Wicked. Kule, episke og flotte Wicked som er veldig verdt å sjekke ut 😊


Beste sang: I’m not that girl, The Wizard and I og Defying Gravity 
*
Man kan se Rachel Tucker (min Elphaba fordi det er hun som spilte da jeg så Wicked i London) fremføre The Wizard and I her og det er flott:



Ellers er Wicked-musikalen basert på en bok, noe den deler med flere andre musikaler.

Av andre artigheter er Google Translate Sings + Popular en sjarmerende kombinasjon:



Og sangen i Wicked som jeg personlig liker aller best er denne:



I'm not that girl synges bare sååå nydelig av Idina Menzel <3
*
Og med det så er alt fra denne musikaluka (en uke der jeg fikk sett INTO THE WOODS-musikalen IN REAL LIFE!!!) samlet og jeg er klar for en ny ukas musikal i morgen. God fornøyelse og tusen takk for all eventuell interesse!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...