søndag 11. juni 2017

Parade - en samlepost :)


Året var 1913, stedet var Atlanta, Georgia i USA og Leo Frank var en jødisk mann som var direktør på en fabrikk som laget blyanter. Så forandret alt seg da en trettenårig jente ved navn Mary Phagan som jobbet på Leo Franks fabrikk ble funnet død og det endte opp med at Leo Frank fikk skylden. Så mye mer om historien rundt Leo Frank har jeg ikke tenkt å gå inn på, men sikkert er det i hvert fall at de fleste i ettertid har konkludert med at Leo Frank sannsynligvis var uskyldig dømt. Noe som bare gjør omstendighetene rundt hans skjebne enda mer tragiske og interessante.
I utgangspunktet høres ikke Leo Franks historie ut som en opplagt tematikk for en musikal. Samtidig er det nok av musikaler som beviselig funker ypperlig til tross for tematikken og Parade er et eksempel på en musikal som tar opp masse viktig tematikk og gjør det med bravur, samtidig som det er en virkelig fantastisk musikal. Selv var jeg heldig nok til å se denne musikalen da den ble satt opp i Norge og Oslo i 2013 og det er sannsynligvis en av de flotteste musikalopplevelsene jeg har hatt ever siden alt fra musikken til skuespillet var helt nydelig og det er en så himla sterk og betydningsfull historie rett og slett. Og hver gang noen gir inntrykk av å tenke at musikalen er en overfladisk sjanger så er dette en av musikalene jeg vil at de skal oppdage fordi dette er så langt fra overfladisk en musikal kan komme. Parade er et mesterverk rett og slett og en av Jason Robert Browns aller fineste musikaler.
Hva angår musikalcder så liker jeg aller best den britiske produksjonen fra Donmar Warehouse fordi jeg elsker Bertie Carvel som Leo Frank, syns Lara Pulver skaper en nydelig Lucille og syns Stuart Matthew Price som spiller Frankie Epps har en himla fantastisk stemme som i mine ører er ren fløyel. Uansett produksjon er dette ellers en musikal som krever folk som er vel så gode skuespillere som vokalister for selv syns jeg skuespillet alltid er det viktigste innen musikalteater, men i noen musikaler kan man komme unna med litt mindre overbevisende skuespill om man er en virkelig dyktig vokalist. Dette funker derimot ikke i det hele tatt med Parade og det er også noe jeg liker veldig godt og en ting som gjør en flott produksjon av Parade bare enda mer imponerende. Jeg elsker også hvordan det i karakteren Leo Frank skapes en karakter som i begynnelsen av musikalen på mange måter er ganske usympatisk, men man har likevel sympati med ham hele veien og det er svært givende å følge utviklingen hans gjennom musikalen. Denne utviklingen kan man også finne på musikalcder fra denne musikalen, en musikal der man får historien godt presentert også kun fra å lytte til musikken.
Og musikken her. Det er et vidt spenn i denne musikalen, en musikal som musikalsk sett er inspirert av alt fra pop-rock til gospel bare for å nevne noe, og dette betyr at de aller fleste kan finne noe å sette pris på her. Og ja, all musikken her er skikkelig flott og full av dramatikk og følelser. Dette er kanskje ikke den musikalen som man blir mest glad og energisk av og den krever litt det rette humøret, men når man så er i det rette humøret og lytter i vei så er det så rørende, så intenst og så nettopp fantastisk og jeg elsker denne musikalen for alt den er. Alt den ambisiøst nok forsøker å være og også får til å være med glans fordi Jason Robert Brown er himla god til å skrive gode tekster og melodier for musikaler.
Kort oppsummert. Parade er en historisk musikal med en viktig historie (som hadde mange konsekvenser, noe jeg ikke har gått så veldig inn på, men likevel), flott musikk og brilliante sanger og er virkelig verdt å sjekke ut.

Beste sang: It’s hard to speak my heart  
*
Parade inneholder ellers fine sanger som "This is not over yet", her med bonusmateriale i form av Jason Robert Brown og guddommelig pianospilling:


Ting åpner vakkert og storslagent med "The old red hills of home", her nydelig fremført av Stuart Matthew Price (elsker stemmen hans <3):




Og den fineste sangen er etter min mening "It's hard to speak my heart":


Her kan man lytte til Bertie Carvels versjon av denne sangen som jeg er særlig glad i <3

Og om man får lyst på en pause fra musikken i Parade, men vil fokusere på musikaler like fullt så kan man feire Tony Awards med Tony Awards-testen jeg har laget fordi å skrive lange og storslagne personlighetstester bare er en av de mange måtene jeg prøver å fylle livet med en stor dose kreativitet (jeg er flink) =D
*
Takk for interessen og i morgen er det en ny ukas musikal så yay for det :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...