lørdag 24. juni 2017

Fun Home - en samlepost :)


Om navnet Alison Bechdel ringer en bjelle for deg kan det skyldes flere ting. Det kan være fordi hun introduserte Bechdel-testen (som er en test filmer består om de inneholder en samtale der minst to kvinner prater sammen om noe annet enn menn), det kan være på grunn av tegneserie-stripen «Dykes to watch out for» som hun skrev og tegnet i mange år og det kan være på grunn av den grafiske romanen «Fun Home» som er det jeg forbinder mest med henne. Selv er jeg veldig glad i grafiske romaner og mens «Fun Home» ikke er blant mine største favoritter, så er det en bok jeg har lest og likt. Enda mer dog liker jeg at denne grafiske romanen inspirerte en musikal og det er denne musikalen det her skal dreie seg om, en musikal jeg har valgt litt fordi jeg ville velge en musikal som på sett og vis tar for seg homofili i forbindelse med at det er juni og det i følge hva jeg har lest er Pride Month, men mest fordi Fun Home-musikalen er nydelig.
Fun Home er en av de musikalene jeg dagdrømmer om å se oppført på Det Norske Teatret (tror den kunne funket så godt der fordi den har noe av magien til Next to Normal, hvis oppsetning på Det Norske Teatret er det vakreste, fineste og beste jeg har sett noensinne) og som jeg i det hele tatt er veldig glad i. Det er dessuten en viktig musikal av mange grunner. Fordi den er inspirert av en grafisk roman og det er litt unikt. Fordi den tar opp homofili som sesong 3 av SKAM blant annet har vist at er et fortsatt veldig viktig tema å ta opp. Og fordi den vant Tony Awards for både beste musikal i 2015 og beste direction, book, best leading actor og best score (sistnevnte var dessuten første gang denne prisen ble delt av et team bestående av to kvinner). Her handler det kort oppsummert om oppveksten til Alison Bechdel og hvordan hun oppdaget at hun var lesbisk, sånn i tillegg til at det handler om forholdet hennes til faren hennes og mysteriene rundt ham og hvordan også han var homofil, men taklet det litt dårligere for å si det sånn. Det er en musikal som i alt fra oppbygging og hvordan vi følger Alison som barn, ung voksen og voksen (det er til og med tre skuespillere som deler på rollen som Alison) og historien fortelles, til scenografi (om klippene jeg har funnet på nettet er til å stole på) føles veldig intim, unik og personlig og selv heier jeg veldig på musikaler som denne som handler om virkeligheten og som utvider ideen om hva musikaler kan fortelle om. For jo da, jeg elsker både Wicked og Les Miz og spiser gladelig episke og storslagne historier til både frokost og dessert, men det er musikaler som Fun Home som viser at de små øyeblikkene kan være vel så magiske de også og det er verdt å bli minnet på og fint å se.
Og så er musikken bare så veldig fin. Det er melodier her som i grunnen er helt nydelige og tekster som er nære og fine og ååå, de er så godt fremført av Judy Kuhn (sangstemmen til Pocahontas i originalversjonen av Disney-filmen), Michael Cerveris, Beth Malone og Emily Skeggs. Og aller best etter min mening er Sydney Lucas, som i en alder av 11 år ble nominert til beste kvinnelige birolle under Tony Awards 2015 fordi hun er nettopp så fantastisk som small Alison. Dette er en musikal med en nær og fin historie og det er en musikal med sanger som Changing my major, Telephone Wire, Days and days og Ring of Keys blant annet som alle er sanger jeg noen ganger kan lytte til gang på gang på gang. Særlig Ring of Keys kanskje for jeg elsker den sangen
Som en slags konklusjon så har jeg andre musikaler jeg lytter mer til enn Fun Home, men om man skal nevne en musikal som virkelig føles sann og ekte og nær så er Fun Home naturlig å nevne. Selv har jeg jo ikke sett denne musikalen, men bare sett en hel del Youtube-klipp og lyttet masse til musikalcden, men her har vi en familie som føles realistisk og en historie som på mange måter handler om homofili, men det er samtidig bare en del av historien og det blir aldri moraliserende. Og det handler om å vokse opp og hvordan Alisons oppvekst både er helt spesiell og helt alminnelig fordi det er slik det er med livet. Magisk og ordinært på en og samme tid. Og det er fint og relevant og nydelig.

Beste sanger: Changing my major to Joan og Ring of Keys
*
Fun Home har sanger som er skikkelig søte og fine som denne:



og det finnes andre sanger som er helt nydelige og som jeg elsker:



"Ring of keys" er en så inderlig fin sang og jeg elsker hvordan den fremføres her <3

Og ellers har smartere folk enn meg skrevet supre tekster om Fun Home, noe man kan se et fint eksempel på hos Mark Robinson writes.
*
Jeg kunne ellers delt så mye mer for det er ingen mangel på fine øyeblikk når det gjelder Fun Home, men i ren ubesluttsomhet landet jeg visst på litt færre klipp, men så er de tingene som jeg har delt bare litt ekstra supre i stedet. 

Uansett håper jeg det har vært et fint valg av ukas musikal denne uka og gleder meg til neste uke og en ny musikalfascinasjon å dele med verden. God fornøyelse og ha en fortsatt fin søndag alle sammen =D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...