søndag 21. mai 2017

Heathers - en samlepost :)


Da jeg hørte om musikalen Heathers var jeg ikke så interessert i utgangspunktet, til tross for at jeg likte filmen Heathers (som er en kult-film fra 80-tallet) som musikalen er basert på. Og så dukket det opp en cd på Spotify med fire sanger fra denne musikalen og jeg var sånn «nja, dette er jo fengende, men jeg veit ikke helt» før jeg lyttet til spor tre som var «Freeze your brain» og elsket den. Deretter lyttet jeg til den sangen sånn tre ganger etter hverandre før jeg lette opp resten av sangene fra musikalen på Youtube, anskaffet musikalcden ved et bevisst uhell og resten er historie.
Anyway, Heathers er en rocka og ungdommelig musikal som jeg først og fremst liker fordi musikken er ekstremt fengende. Den burde appellere til de som liker Dear Evan Hansen (som var ukas musikal for noen uker siden), men er i det hele tatt verdt å sjekke ut for alle som vil oppdage en litt ukjent musikal som aldeles for få babler om. Storyen i Heathers bringer oss tilbake til slutten av 80-tallet der vi følger Veronica Sawyer som er frustrert over hierarkiet på high school og lengter tilbake til tiden da de var små og uskyldige alle sammen. Så ser hun opp til the Heathers som er tre jenter på skolen som alle heter Heather og som er enormt populære og ting og tang fører til at hun blir del av deres indre sirkel. Dette viser seg dog å ha konsekvenser og så skjer det ting og tang i en mørk komedie av en musikal. Hvis vi så legger til en mystisk ny gutt i en trenchcoat, ymse viktige temaer som tas opp på en fornøyelig måte og masse sjarm så er dette en musikal som føles kul på den beste måten.
Og mye av appellen ligger i hvordan alle de involverte her er skikkelig flinke og da særlig Barrett Wilbert Weed som har en av de kuleste sangstemmene jeg har hørt. Det er ellers veldig mange fine melodier her (som igjen altså er sånne melodier som fester seg skikkelig godt, men så liker man det litt siden de er så supre) og det er mye sarkasme og mørk humor som får deg til å føle at «ååå, I’m livin on the edge», man føler seg straks litt mer vågal og tøff enn man kanskje er.
Og greit nok så er denne musikalen kanskje litt smak og behag, jeg regner ikke med at alle kommer til å like den like godt som meg. Personlig syns jeg like fullt at dette er en smart og super musikal med mange fine sanger så yay, hurra for det.

Beste sang: Freeze your brain
*
Et av de musikalske høydepunktene i Heathers-musikalen er Fight for me:


Noe annet som er veldig fint er min yndlingssang fra denne musikalen, Freeze your brain:




Og så er det interessant og fornøyelig med Musical Theatre Mash sin video om Heathers-musikalcden:



Og om man trenger en pause fra Youtube-klipp så finnes Heathers-siden til Genius (som altså har sangtekster i massevis og slikt) ;)
*
Da har jeg samlet alt av materiale jeg har delt i forbindelse med musikalen Heathers her og så vil det snart være klart for en ny ukens musikal. Yay!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merrily we roll along - en samlepost :)

  Merrily we roll along Det finnes mange måter å fortelle en historie, men det er ikke så ofte historier fortelles feil vei. Med Merrily...